

ΘΑΝΑΣης ΑΓΑΘος
268
Επίλογος
Η Αικατερίνη Κουμαριανού συμπεριλαμβάνει την
Κόμησσα Ποτόσκη
στις
νουβέλες που δημοσίευσε ο Ράμφος στην
Πανδώρα
, όπου το ενδιαφέρον
του πεζογράφου στρέφεται σε περιπτώσεις ατόμων που ανήκουν στην αστι-
κή τάξη και δίνεται έμφαση στην περιγραφή συναισθηματικών καταστάσεων
και απροσδόκητων συναντήσεων και εξελίξεων.
28
Πράγματι, όλα αυτά τα στοι-
χεία ενυπάρχουν στο συγκεκριμένο πεζογράφημα: Επιλέγοντας τη φόρμα της
νουβέλας, ο πεζογράφος φτιάχνει ένα απολαυστικό ανάγνωσμα για το ευρύ
κοινό, αναδεικνύοντας και πάλι την ικανότητά του στη σκιαγράφηση χαρα-
κτήρων και στις περιγραφές της φύσης, συνδυάζει το κοσμοπολιτικό στοιχείο
(με την τοποθέτηση της δράσης στην Κωνσταντινούπολη και τη Βαρσοβία, σε
μια ατμόσφαιρα που θυμίζει διηγήματα του Ραγκαβή) με μια ιστορική βάση,
εκφράζει έναν ήπιο προβληματισμό αναφορικά με τις διαφορές ευρωπαϊκής
Δύσης και οθωμανικής Ανατολής, θέτει ζητήματα εθνικής, γλωσσικής και θρη-
σκευτικής ετερότητας. Παράλληλα, η ισχύς των εθνικών συμβόλων και η ανα-
ζήτηση της εθνικής ταυτότητας είναι στοιχεία παρόντα και εδώ: Αναδεικνύο-
νται το δαιμόνιο και η αντοχή της ελληνικής φυλής και προβάλλεται η ιδέα
ενός υπερούσιου και διαχρονικού ελληνικού πολιτισμού.
28.
Κ
ουμαριανου
, «Κωνσταντίνος Ράμφος: Άγνωστος άνθρωπος – αγνοημένος
συγγραφέας», σ. 250.