Previous Page  252 / 482 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 252 / 482 Next Page
Page Background

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΞΕΝΟΥ ΣΕ ΕΞΥΜΝΗΤΙΚΑ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΕΙΔΗ

251

ήρωος της Μαντινείας,

η νικήτρια ψυχή σου

φρίσσουσα εκ θυμηδίας

θα έφευγε το έρκος το θνητόν.

Εις της εξευτελισμένης

βασιλείας την πορφύραν

Συ ενώ την απορρίπτης

ρίπτεις δόξαν, και την μοίραν

των θρόνων την εχθράν εξιλεοίς.

Αν το ευγενές σου βλέμμα

πλανωμένου συναντήση

λάτρις της Ελευθερίας,

μεταξύ θα τον πτοήση

τυράννων τόσων άνευ θρόνου είς!

14

Η συμβολοποίηση του Κάρολου Αλβέρτου ανταποκρίνεται στην πάγια κατα-

ξίωση νεκρών ή αλλοεθνών από τους ωδοποιούς στο μέσον του αιώνα.

15

Η

εξύμνηση αλλοεθνών ενισχύεται από την εξασθένιση της αίγλης του Όθωνα

κατά τα τελευταία χρόνια της βασιλείας του και από την ακτινοβολία των επα-

ναστατικών εξεγέρσεων στο τέλος της δεκαετίας του 1850. Εμβατήρια άσμα-

τα γράφονται κατά τον ήχο «του Ιταλικού άσματος “la ronda” του έχοντος

στροφήν “Viva Garibaldi e libertà”»·

16

ποιήματα εξυμνούν τις νίκες, όπως

η ωδή «Τοις Ιταλοίς. (Μετά την εν Βιλλαφράνκα ειρήνην)» του Άγγελου

Βλάχου

17

και το εμπνευσμένο εν θερμώ από την εξέγερση στη Σικελία τον

Απρίλιο και την εκδίωξη των Βουρβόνων τον Σεπτέμβριο του 1860

18

ποίημα

του Αλέξανδρου Βυζάντιου «Τη ελευθέρα Σικελία»·

19

δεν απουσιάζει και το

14.

Κ

αρασουτσας

,

Ωδή εις Κάρολον Αλβέρτον

, σ. 6.

15. Βλ. σχετικά

Ι

ερωνυμακη

, σ. 271-283.

16. Βλ. Θεόδωρος

Ο

ρφανιδης

, «Άσμα εμβατήριον Εις τιμήν της Δεκάτης Οκτω-

βρίου 1862»,

Το μέλλον της Ανατολής

, 20.10.1862. Βλ. επίσης Π. Σ., «Άσμα Η ελευ-

θερωθείσα πατρίς ( Ήχος του Ιταλικού άσματος La Ronda, του έχοντος επωδόν Viva

Garibaldi la nostra Libertà)»,

Η Ανατολή

, Κέρκυρα, 30.5.1864.

17. Άγγελος

Β

λαχοσ

,

Ώραι, Ποιήσεις

, Τυπογρ. Δ. Αθ. Μαυρομμάτη, Αθήνα 1860,

σ. 57-59.

18. Βλ. σχετικά Αντώνης

Λ

ιακοσ

,

Η ιταλική ενοποίηση και η Μεγάλη Ιδέα. 1859-

1862

, Θεμέλιο, Αθήνα 1985, σ. 27.

19. Στο ποίημα οι εξεγέρσεις ενάντια στην τυραννία διανοίγουν τον δρόμο για την

αντίσταση των πολιτών σε κάθε μορφή απολυταρχικής διακυβέρνησης, και της σουλ-

τανικής συμπεριλαμβανομένης: