Previous Page  243 / 482 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 243 / 482 Next Page
Page Background

Γιαννησ Ξουριασ

242

Το μέτρο, το οποίο για τον Πετρίδη μπορούσε να αναλάβει την προσω-

διακή αναμόρφωση της νεοελληνικής ποίησης, ήταν ο ανομοιοκατάληκτος

ενδεκασύλλαβος,

32

ο οποίος σαφώς παραπέμπει στον ιταλικό «λυμένο ενδε-

κασύλλαβο» (

endecasillabo sciolto

). Για τον Πετρίδη η απευθείας υιοθέτηση

ενός τέτοιου μέτρου αποτελούσε την πιο πρακτική επιλογή. Η επινόηση νέων

ρυθμικών σχημάτων με μήτρα τα αρχαία μέτρα θα ήταν αχρείαστη ταλαιπωρία

με αβέβαια αποτελέσματα. Όντως, η μετάφρασή του είναι η προσωδιακά απο-

τελεσματικότερη πρόταση που διατυπώθηκε τα χρόνια εκείνα.

33

Στον αντίποδα, η πρόταση του Ιωάννη Ζαμπέλιου με την τραγωδία

Τιμο-

λέων

(1818) αναζητά με εμμονή την εθνική ρυθμική καθαρότητα. Είναι διαπι-

στωμένο πόσα οφείλει η τραγωδία του στο ομώνυμο έργο του Alfieri.

34

Αλλά

σε ό,τι αφορά τη μετρική κατασκευή της, ο Ζαμπέλιος προτίμησε να επινοήσει

ένα νεοελληνικό ισοδύναμο του αρχαίου ιαμβικού τρίμετρου, παρακάμπτοντας

τις ανάλογες ευρωπαϊκές αναζητήσεις και κατακτήσεις. Η μετρική ιθαγένεια

προβλήθηκε από τον ίδιο ως ουσιώδης παράμετρος της ανακαινιστικής ποιη-

τικής του.

35

Αν το ευρωπαϊκό παράδειγμα ανομοιοκατάληκτης ποίησης χρησιμοποιή-

32. Ο ανομοιοκατάληκτος ενδεκασύλλαβος κρίθηκε «από όλους ως το αρμοδιότε-

ρον μέτρον διά να γράφηται με καλλιωτέραν έκβασιν η διεξοδική [= εκτενής, πολύστι-

χη] ή η υψηλή ποίησις».

Το ίδιο

, σ. 4.

33. Για τη μετάφραση του Πετρίδη και το ιστορικό και γραμματολογικό πλαίσιό

της βλ.

Τ

αμπάκη

, «Ο Πλάτων Πετρίδης ως μεταφραστής: Ιδεολογικά και αισθητικά

ρεύματα στα Επτάνησα» στο

Ζητήματα συγκριτικής γραμματολογίας και ιστορίας των

ιδεών. Εννέα μελέτες

, Ergo, Αθήνα 2008, σ. 117-136·

Ξ

ούριας

, «Η προσωδιακή ανα-

γέννηση του έθνους: η πρόταση του Πλάτωνος Πετρίδη (1817) για μια νέα ποιητική

ταυτότητα» στον τόμο

Πρακτικά Δ΄ Ευρωπαϊκoύ Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών,

Ταυτότητες στον ελληνικό κόσμο (από το 1204 έως σήμερα) (Γρανάδα 9-12.9.2010)

,

τ. Β΄, επιμ. Κωνσταντίνος Α. Δημάδης, Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών,

Αθήνα 2011, σ. 407-424.

34. Για τον Ζαμπέλιο βλ.

Τ

αμπάκη

, «Στοιχεία ιδεολογίας και αισθητικής στο δρα-

ματικό έργο του Ιωάννη Ζαμπέλιου» στο

Η νεοελληνική δραματουργία και οι δυτικές

της επιδράσεις (18

ο

ς-19

ο

ς αι.). Μια συγκριτική προσέγγιση

, Ergo, Αθήνα 2002, σ.

91-107, ιδ. 96-97·

Τ

αμπάκη

, «Η μετάβαση από τον Διαφωτισμό στον Ρομαντισμό

στον ελληνικό 19ο αιώνα: η περίπτωση του Ιωάννη και του Σπυρίδωνα Ζαμπέλιου»

στο

Ζητήματα συγκριτικής γραμματολογίας και ιστορίας των ιδεών

, σ. 99-115.

35. Βλ. σχετικά Ιωάννης

Ζ

αμπέλιος

,

Τραγωδίαι

, τ. Β΄, Ζάκυνθος 1860, σ. 478,

482-483. Για τη μετρική θεωρία του Ζαμπέλιου βλ. Ευριπίδης

Γ

αραντούδης

,

Αρχαία

και νέα ελληνική μετρική. Ιστορικό διάγραμμα μιας παρεξήγησης

, εισαγωγή Massimo

Peri, Πάδοβα 1989, σ. 50-52·

Γ

αραντούδης

,

Πολύτροπος Αρμονία. Μετρική και Ποι-

ητική του Κάλβου

, ΠΕΚ, Ηράκλειο 1995, σ. 71-72.