Previous Page  89 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 562 Next Page
Page Background

ΑΛεξανδροσ Κατσιγιαννησ

88

με ανεπτυγμένο το ελληνικό στοιχείο, όπως στη Σμύρνη. Από την άλλη, αφορ-

μές όπως η περίπτωση του Fallmerayer,

3

η δυσπιστία στις προθέσεις και τις

ικανότητες της βαυαρικής αυλής και οι αντιδράσεις στα ήθη (

mores

) που

πρέσβευε το, προσλαμβανόμενο ως ‘νεωτερικό’ ή και ως ‘μόδα’,

4

ευρωπαϊκό

αστικό και ρομαντικό μυθιστόρημα καλλιεργούσαν καχύποπτη στάση απένα-

ντι στον Ευρωπαίο ‘άλλο’ και τη σχέση του με τη νέα Ελλάδα. Συχνά, η δυσπι-

στία αυτή κατευναζόταν, με ορισμένες εξαιρέσεις, από την κοινή διαπίστωση

της πλειοψηφίας Ευρωπαίων και Ελλήνων για την υπερτέρηση του αρχαιο-

ελληνικού πολιτισμού και την ανάγκη εκ νέου κατασκευής δεσμών τού υπό

διαμόρφωση νεοελληνικού πολιτισμού με τον αρχαιοελληνικό, σε ένα μοντέλο

σχέσεως ‘μάνας-παιδιού’.

Ωστόσο, οι παραπάνω διαφορισμοί και συγκλίσεις πήγαζαν από έναν κοι-

νό τόπο οντολογικού ιστορικισμού και ρομαντικής θέασης του παρελθόντος,

οι παρεμβατικές προβολές του οποίου στο ιδεολογικά ρευστό παρόν υπήρξαν

καθοριστικές. Ο Herzfeld αναλύει τον κοινό αυτόν τόπο ως εξής:

Η «Ευρώπη», όπως και η «Ελλάδα», ήταν η γενίκευση ενός ιδεώδους, ένα

σύμβολο πολιτισμικής υπεροχής, το οποίο μπορούσε να επιβιώσει μέσα από

αναρίθμητες αλλαγές στην ηθική και πολιτική τάξη. Η Ελλάδα, εξάλλου, θεω-

ρούνταν πρόγονος ακριβώς αυτού του ευρωπαϊκού ιδεώδους· τόσο εύπλαστο

είναι το υλικό, από το οποίο κατασκευάζονται οι ιδεολογίες.

5

Σε αυτό το εύπλαστο υλικό ανήκει, φυσικά, και η λογοτεχνία, οι ιδεολογικές

χρήσεις της οποίας παραδοσιακά τροφοδοτούσαν τον λόγο περί πολιτισμικής

και εθνικής ταυτότητας, ενώ ταυτόχρονα τροφοδοτούνταν από αυτόν.

Στα ρομαντικά χρόνια η κατασκευή της νεοελληνικής πολιτισμικής και

εθνικής ταυτότητας στηριζόταν σε δύο πόδια: το ένα μαρμάρινο, λαμπερό,

αλλά πολυκαιρισμένο και ασταθές και το άλλο κοντύτερο, ξύλινο και ταπει-

3. Για το θέμα βλ. ενδεικτικά Michael

H

erzfeld

,

Πάλι Δικά μας. Λαογραφία,

Ιδεολογία και η Διαμόρφωση της Σύγχρονης Ελλάδας

, μτφρ. Μαρίνος Σαρηγιάν-

νης, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2002, σ. 136-175· Γιώργος

Β

ελουδης

,

Ο Jakob Philipp

Fallmerayer

και η γένεση του Ελληνικού Ιστορισμού

, ΕΜΝΕ Μνήμων, Αθήνα

2

1999.

4. Βλ. ενδεικτικά το σατιρικό μυθιστόρημα του Ιάκωβου Πιτσιπιού

Ο πίθηκος

Ξουθ

στο Δημήτρης

Τ

ζιόβας

(επιμ.),

Ιάκωβος Γ. Πιτζιπίος, Η Ορφανή της Χίου ή ο

Θρίαμβος της Αρετής. Ο Πίθηκος Ξουθ ή τα Ήθη του Αιώνος

, Ίδρυμα Κώστα και

Ελένης Ουράνη, Αθήνα 1995. Βλ. σχετικά και Τ

ζιοβας

(επιμ.), «Εισαγωγή», ιδ. σ.

55-86∙ Α.

Π

ολίτης

, «

Κορίννα

, ή περί πεζογραφίας λόγος. Αθήνα, 1835. Σχολιάζοντας

στις εφημερίδες τη μετάφραση του Ε. Α. Σίμου»,

Μνήμων

23 (2001 = [Νοέμ. 2002]),

σ. 113-152.

5.

H

erzfeld

, σ. 23.