

ΑΛΕΞΙΑ ΑΛΤΟΥΒΑ
496
και μετριώτεραι…»
9
κ.ά. Σημειώνεται ότι υπάρχουν πλείστα αντίστοιχα παρα-
δείγματα.
Η αρχή της αληθοφάνειας όριζε ότι ο καλλιτέχνης όφειλε να αναπαριστά
την πραγματικότητα όχι μιμούμενος αυτήν με πιστότητα, αλλά εξιδανικεύο-
ντάς την, αποφεύγοντας όμως σε κάθε περίπτωση να την εξοβελίσει στη σφαί-
ρα του μη πραγματικού. Όφειλε δηλαδή να επιτύχει τη σύζευξη πραγματικό-
τητας και ιδανικού, εστιάζοντας πάντα στη φυσική υπόσταση που προσέδιδε
στο αποτέλεσμα η σύνδεση με το πραγματικό.
10
Αν συνυπολογίσουμε τις επι-
ταγές που επέβαλαν τα τρία είδη διηγήσεως, μυθική για την τραγωδία και την
ποίηση, πλαστή για την κωμωδία και ιστορική και αληθή για την ιστορία, ήτοι
το ιστορικό δράμα,
11
ο ηθοποιός θα έπρεπε να προσαρμόσει τον παραπάνω
γενικό κανόνα σε κάθε είδος χωριστά, ανάλογα με το ύφος που καλούνταν να
ερμηνεύσει κάθε φορά.
Ο στόχος μοιάζει εξαιρετικά δυσεπίτευκτος για τον ηθοποιό της εγχώριας
σκηνής του 19ου αιώνα, που όφειλε να αφομοιώσει και να εφαρμόσει την παρα-
πάνω προοπτική τόσο στην κινησιολογία όσο και στην απαγγελία του, προκει-
μένου να πραγματώσει την επιθυμητή μετάβαση στη σφαίρα του ιδανικού, τη
στιγμή μάλιστα που δεν διέθετε κανένα υποστηρικτικό μέσο, διδακτικό ή άλλο.
Επιπλέον ερχόταν σε αντίθεση με τις κυρίαρχες τάσεις στη σκηνική πρακτική
της περιόδου, που αποτελούσαν ώς επί το πλείστον κακέκτυπο της ρομαντικής
σχολής. Συνεπώς ο ηθοποιός έπρεπε να αναπροσαρμόσει το προσωπικό του
ύφος, που βασιζόταν στη μεγαλόσχημη κινησιολογία και τη στομφώδη απαγγε-
λία, χαρακτηριστικά που κατέκρινε συστηματικά ο Τύπος ως ξενικά.
Εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η ρομαντική έκφραση στην υποκριτική
συνδεόταν με τις ξενικές επιδράσεις στο ελληνικό θέατρο και ήταν απορριπτέα
από τους υποστηρικτές της ελληνοκεντρικής τάσης, κυρίως λόγω της θεματο-
λογίας των έργων του είδους που ανέβαιναν κατά κόρον στην ελληνική σκηνή
και θεωρούνταν επιβλαβή για την ελληνική κοινωνία. Παρ’ όλα αυτά η ρομα-
ντική σχολή αποτελούσε σημείο σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό κοσμοπολιτισμό
και εκπλήρωνε διαφορετικά ζητούμενα του εγχώριου θεάτρου και της αστικής
κοινωνίας.
9.
Εθνοφύλαξ
, 16.11.1874.
10.
Α
γγελάτος
, «“Πλησίασ[ις] του φυσικού” και “αριθμητική συμμετρία”: ένα
θεωρητικό πλαίσιο για την τέχνη και τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα» στον τόμο
Ο
ελληνισμός στον 19ο αιώνα: Ιδεολογικές και αισθητικές αναζητήσεις
, επιμ. Παντελής
Βουτουρής
–
Γιώργος Γεωργής, Καστανιώτης, Αθήνα 2006, σ. 160-206.
11. Σχετικά με τα είδη της διηγήσεως βλ.
Β
αρδαλάχος
, σ. ιδ΄.