

493
Α
λεξια
Α
λτουβα
Εθνικός χαρακτήρας και υποκριτική τέχνη στο ελληνικό θέατρο
του 19ου αιώνα
Το ζήτημα της εθνικής ταυτότητας, κυρίαρχο στον 19ο αιώνα, συνδέθηκε με
την ελληνική πνευματική παραγωγή και δημιούργησε την ανάγκη διαμόρ-
φωσης ενός κανονιστικού πλαισίου υποκριτικής έκφρασης με συγκεκριμένα
χαρακτηριστικά, που κύριο στόχο είχε να εξυπηρετήσει την εγχώρια δραμα-
τουργία. Στην παρούσα ανακοίνωση θα εστιάσουμε στην περιγραφή αυτού του
προτεινόμενου ως ιδανικού πλαισίου, που προέκυψε από την ανάγκη εθνικής
αυτοσυνειδησίας, και την προσπάθεια εφαρμογής του στο ελληνικό θέατρο.
Η προσέγγιση θα γίνει με βάση τους παρακάτω άξονες: α) τις ζητήσεις
του πνευματικού κόσμου της εποχής, κυρίως σχετικά με την εθνική συνέχεια,
τη σύνδεση με την αρχαιότητα και την ελληνικότητα στην τέχνη, θέματα που
οδήγησαν στην αναζήτηση νέων τρόπων δραματικής υπόκρισης, β) τον ρόλο
του Τύπου στη διάδοση και την επιβολή μιας «ελληνικής σχολής» στην υπο-
κριτική έκφραση και μιμική της περιόδου και γ) τους στόχους που υπηρετού-
σε η παραπάνω προσπάθεια και την ένταξή της στο ευρύτερο ιδεολογικό και
πολιτικοοικονομικό πλαίσιο της εποχής.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας με τίτλο
Πολιτισμικές διαμε-
σολαβήσεις και διαμόρφωση του «εθνικού χαρακτήρα» στον περιοδικό Τύπο
του 19ου αιώνα
, που διεξάγεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Θαλής»,
1
διαπιστώνεται μικρή ενασχόληση του περιοδικού Τύπου του 19ου αιώνα με την
1. H ανακοίνωση βασίστηκε σε έρευνα που έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Ευ-
ρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – ΕΚΤ) και από εθνικούς πόρους
μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του
Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) – Ερευνητικό Χρηματοδοτούμε-
νο Έργο:
ΘΑΛΗΣ – ΕΚΠΑ – ΧΡΥΣΑΛΛΙΣ
.