Previous Page  486 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 486 / 562 Next Page
Page Background

Βαρβάρων ερωτικά πάθη και τυραννοκτονίες. Η

Ιφιγένεια εν Ταυρίδι

του Ν. Α. Σούτζου (1837)

485

του με αυτές των Γάλλων νεοκλασικιστών μάς οδηγεί στο αντίθετο συμπέρα-

σμα. Οι τραγωδίες των Lagrange-Chancel και De La Touche στάθηκαν ορό-

σημα στη μετέπειτα ευρωπαϊκή διάδοση του συγκεκριμένου μύθου στο θέατρο

του 18ου αιώνα,

22

ενώ αποτέλεσαν το πρότυπο για τη συγγραφή πολυπληθών

λιμπρέτων όπερας ανά την Ευρώπη την ίδια εποχή.

23

Ο Φαναριώτης συγγραφέας δανείζεται το στοιχείο του μανικού και ατε-

λέσφορου έρωτα του Θόαντα προς την Ιφιγένεια από την τραγωδία

Oreste

et Pilade

του François-Joseph De Lagrange-Chancel, που γράφτηκε το

1697, εκδόθηκε το 1699, παιζόταν συχνά και με επιτυχία καθ’ όλο το πρώτο

τέταρτο του 18ου αιώνα από τον θίασο της Comédie-Française και τη Mlle

de Champmeslé στον ρόλο της Ιφιγένειας και ήταν φανερά επηρεασμένη

από τον νεοκλασικισμό ενός Racine και ενός Corneille, των κύριων μεντό-

ρων του συγγραφέα της.

24

Είναι η πρώτη νεότερη ευρωπαϊκή τραγωδία που

ασχολείται μεν με το θέμα της εν Ταύροις Ιφιγένειας, αλλά προσαρμόζεται

στους νέους κανόνες του νεοκλασικού θεάτρου και απομακρύνεται από την

ευριπίδεια παράδοση.

25

Ο ίδιος ο συγγραφέας μάλιστα υπερηφανευόταν στον

ανασκευασμένο «Πρόλογο» της εκδομένης τραγωδίας του, το 1734, ότι μπό-

ματος και η αναβολή ήθελε την καταπραΰνει […]. Τον δε Λαγράνζ και Δουσέ και

άλλους δραματουργήσαντας την αυτήν υπόθεσιν δεν έτυχε να τους αναγνώσω.». Βλ.

το ίδιο, σ. α΄-β΄.

22. Για άλλες ομόθεμες ευρωπαϊκές τραγωδίες σε πρόζα του 17ου και κυρίως

του 18ου αιώνα βλ. Derek H

ughes

, «Human Sacrifice on the Restoration Stage:

the Case of

Venice Preserv’d

»,

Philological Quarterly

, 88/4 (2009), σ. 365-384·

H

eitner

, σ. 289-309.

23. Για τα ομόθεμα ευρωπαϊκά λιμπρέτα όπερας βλ. Jean R

acine

– Jean-Bap-

tiste M

oreau

– Michel Richard de L

alande

,

Oeuvres de J. Racine: Plan du pre-

mier acte d’ Iphigénie en Tauride. Poésies diverses. Oeuvres diverses en prose

.

1865

, Ulan Press, 2001, σ. 455-456· Susanna P

hilippo

, «Clytemnestra’s Ghost:

the Aeschylean Legacy in Gluck’s Iphigenia Operas» στον τόμο

Agamemnon in

Performance 458 B.C. to 2004

, επιμ. Fiona Macintosh – Pantelis Michelakis –

Edith Hall – Oliver Taplin, Oxford University Press, Οξφόρδη 2005, σ. 98· E

wans

,

σ. 35-53· H

ughes

, σ. 365-384.

24. Για τη χρονολογία συγγραφής της τραγωδίας (της πρώτης δραματουργικής

απόπειρας του συγγραφέα, σε ηλικία 20 ετών), τις παραστάσεις της στο θέατρο

des Fossés-Saint-Germain-des-Près, την έκδοση και τα νεοκλασικά της πρότυπα

βλ. Laura F

errucci

,

François-Joseph Chancel Dit La Grange-Chancel, Oreste et

Pilade tragédie, 1697

, Mémoire de master 1, Université Paris-Sorbonne, Paris

IV, 2009-2010, σ. 2-3, 5, 8-9, 11, 19-20, 22-27, 34-36, Ημερομηνία πρόσβασης

[19/6/2014] από

http://www.bibliothequedramatique.fr

25. H

eitner

, σ. 290.