Previous Page  48 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 562 Next Page
Page Background

Προσεγγίσεις της ελληνικής αρχαιότητας στα επτανησιακά οπερατικά έργα

47

τον θαυμασμό του για την αρχαία Ελλάδα και όσα αυτή σηματοδοτούσε για

τον σύγχρονό του ευρωπαϊκό πολιτισμικό χώρο. Η χρήση κλασικιστικών πλο-

κών και δομών στα έργα του Vincenzo Monti προφανώς δεν θα πέρασε απα-

ρατήρητη από τον Fogacci, ενώ η διάδοση των έργων τόσο του Monti όσο και

του Alfieri στα Επτάνησα θα του ήταν γνωστή. Άλλωστε, ο Monti είχε από

καιρό καθιερωθεί στη συνείδηση των πεπαιδευμένων κατοίκων του Ιονίου ως

«ο μεταφραστής της

Ιλιάδας

»,

17

ενώ, πέρα από τις εκδόσεις έργων του Ιταλού

συγγραφέα, ειδικά η τραγωδία

Aristodemo

είχε παρουσιαστεί στην Κέρκυρα

το 1826 και το 1827.

18

Είχαν προηγηθεί ο

Ορέστης

και η

Αντιγόνη

του Alfieri,

έργα που παραστάθηκαν στην Κέρκυρα στα Νέα Ελληνικά το 1825.

19

Στο πλαίσιο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι ελληνική μετάφραση του

Aristo-

demo

του Monti είχε τυπωθεί στην Ερμούπολη το 1835, την ίδια χρονιά δηλα-

δή με την ολοκλήρωση του λιμπρέτου του Fogacci. Tο έργο είχε παρουσιαστεί

στη Σύρο δύο χρόνια νωρίτερα,

20

από τον πρώτο ελληνικό μετεπαναστατικό

θίασο του Θεόδωρου Αλκαίου, με πρωταγωνιστή τον Ιθακήσιο ερασιτέχνη ηθο-

ποιό (συμμετέχοντα και σε κερκυραϊκές ελληνόφωνες θεατρικές παραστάσεις)

και μετέπειτα ριζοσπάστη βουλευτή της Ιονίου Βουλής Τηλέμαχο Παΐζη.

21

Το

ίδιο έργο θα ξαναπαρουσιαζόταν στην Ερμούπολη και το 1839 από τον θίασο

του Κεφαλονίτη Χαράλαμπου Μιχαλόπουλου,

22

καθώς και το 1843 από τον

17.

Gazzetta degli Stati Uniti delle Isole Jonie

333 (3/15.5.1824), σ. 4· 569

(10/22.11.1828), σ. 5.

18.

Το ίδιο

, 426 (13/25.2.1826), σ. 1· 514 (22.10/3.11.1827), σ. 1.

19. Ενδεικτικά

το ίδιο

, 411 (31.10 – 12.11.1825), σ. 1· 418 (19/31.12.1825), σ. 1.

20.

Συλλογή Τραγωδιών και Κωμωδιών υπό Θεμιστ. Μ. Ελευθεριάδου εκδιδο-

μένων: Ο Αριστόδημος. Τραγωδία του περιφήμου Μόντη εκ του Ιταλικού

, Ερμού-

πολη 1835. Βλ. και Δημήτρης

Σ

πάθης

,

Ο Διαφωτισμός και το νεοελληνικό θέατρο

,

University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1986, σ. 231.

21.

Σ

πάθης

, «Η επτανησιακή συμβολή στη θεμελίωση της νεοελληνικής σκηνής

και ο Αντώνιος Μανούσος» στον τόμο

Πρακτικά Α´ Πανελλήνιου Θεατρολογικού

Συνεδρίου, Τo ελληνικό θέατρο από τον 17ο στον 20ό αιώνα (Αθήνα 17-20.12.1998)

,

επιμ. Ιωσήφ Βιβιλάκης, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Ergo, Αθήνα 2002, σ.

89-106: 92. Να σημειωθεί ότι ο Παΐζης συμμετείχε στην παράσταση του

Δημοφόντη

του Μεταστάσιου, η οποία πραγματοποιήθηκε στα Νέα Ελληνικά στις 29.12.1826 στο

κερκυραϊκό θέατρο. Βλ. σχετική έντυπη ανακοίνωση ΓΑΚ – Αρχεία Νομού Κερκύρας,

Ιόνιο Κράτος 18.

22.

Σ

πάθης

, «Η Ερμούπολη, θεατρική πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους

(1829-1839)» στον τόμο

Πρακτικά Συμποσίου, Για τη Μαρίκα Κοτοπούλη και το

θέατρο στην Ερμούπολη (Αύγουστος 1994, Ερμούπολη Σύρου)

, ΚΝΕ/ΕΙΕ, Αθήνα

1996, σ. 187-201: 195. Η δημοσίευση από τον Fogacci το 1841 [«Visita di Alessandro