Previous Page  53 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 562 Next Page
Page Background

Κωστασ Καρδαμησ

52

οποία μάλιστα ακολούθησε τις προαναφερθείσες μουσικοαισθητικές αρχές

του Ιταλού πατριώτη.

Η παρουσίαση της

Dirce

στην Κέρκυρα τον Φεβρουάριο του 1857, δέκα

και πλέον χρόνια μετά την επιστροφή του Fogacci στην πατρίδα του, φαίνεται

ότι είναι το ώριμο αποτέλεσμα της πορείας των δύο δημιουργών. Αν μη τι άλλο,

ο Fogacci πληροφορήθηκε την παρουσίαση της όπερας και συνέγραψε σχετι-

κό σονέτο για την πρωταγωνίστρια της παράστασης.

32

Παράλληλα, δεν πρέπει

να περάσει απαρατήρητη και η χρονική στιγμή παρουσίασης του έργου: την

επαύριον της λήξης του Κριμαϊκού πολέμου και του θορύβου που είχε προ-

καλέσει η διαρροή της πρότασης αποικιοποίησης της Κέρκυρας από τη Βρε-

τανία, καθώς και με τον απόηχο των επαναστάσεων του 1848 να είναι έντονος

στα Επτάνησα και στην Ιταλία, αλλά και με τις εκφάνσεις του επτανησιακού

Φιλελευθερισμού (Μεταρρυθμιστές, Ριζοσπάστες) να είναι πλέον ενεργές, η

παρουσίαση της αρχαιοελληνικής εμπνεύσεως και αντιτυρρανικού χαρακτήρα

Dirce

ενδεχομένως να φιλοδοξούσε να εκφράσει συγκαλυμμένα και αυτή τη

συγκυρία.

Η όπερα των Παδοβά – Fogacci, άλλωστε, θεωρήθηκε εθνική, παρά το

ιταλικό λιμπρέτο της. Ο ίδιος ο Παδοβάς τη χαρακτηρίζει έτσι, αφιερώνοντάς

τη παράλληλα στην κερκυραϊκή Φιλαρμονική και στον Μάντζαρο.

33

Η Φιλαρ-

μονική Εταιρεία Κερκύρας, από την πλευρά της, αποδεχόμενη την αφιέρωση,

υπογράμμιζε ότι το έργο αποδείκνυε τη δραστηριότητα του Παδοβά «εις την

προαγωγήν παντός εθνικού στοιχείου δοξάζοντος την επάνοδον των φώτων εις

την ελληνικήν ταύτην γη» και ότι «η απόδειξις αύτη έσεται πρόδρομος της

τελείας [αυτού] προόδου εν τη ηδυτάτη της μουσικής επιστήμη», μη παραλεί-

ποντας ειδική αναφορά στην προσφορά του Μάντζαρου.

34

Ο χαρακτηρισμός

μάλιστα του συγκεκριμένου μελοδράματος ως ελληνικού θα έκανε αισθητή την

παρουσία του τουλάχιστον μέχρι το 1876.

35

32. Ιστορικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη, Αρχείο Μάντζαρου, 505, φακ. 10, αρ. 66.

33. Επιστολή για την αποδοχή της αφιέρωσης του έργου στη Φιλαρμονική Εται-

ρεία Κερκύρας, που δημοσιεύεται στο λιμπρέτο του έργου, το οποίο υπάρχει στη

Συλλογή Λιμπρέτων της Αναγνωστικής Εταιρίας Κερκύρας.

34. Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας, Βιβλίο Αλληλογραφίας 3 (1848-1858), αρ.

1329, 4.2.1857. Η αφιέρωση, η οποία ήταν δείγμα τιμής του Παδοβά προς τη Φιλαρ-

μονική για την απόδοση της ιδιότητας του εταίρου της Εταιρείας από το 1846, έγινε

δεκτή την 1.2.1857 παρόντος του Μάντζαρου. Βλ. Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας,

Βιβλίο Πρακτικών 6 (1855-1858), Συνεδρίαση 123, 1.2.1857.

35. «Μουσικόν δελτίον:

Οϊτόνα

, μελόδραμα Δ. Ροδοθεάτου»,

Εφημερίς

Γ΄ 24 (24.

1.1876), σ. 3.