Previous Page  58 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 58 / 562 Next Page
Page Background

57

Α

ννα

Μ

αυρολεων

Η αναβίωση του αρχαίου ελληνικού δράματος ως πολιτισμικό

επιχείρημα εθνικής ταυτότητας στην Ελλάδα του 19ου αιώνα

Η αναβίωση των παραστάσεων αρχαίου ελληνικού δράματος στην ελληνική

σκηνή, ξεκινώντας ουσιαστικά από τη δεύτερη πεντηκονταετία του 19ου αιώ-

να, αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας του ελληνικού θεάτρου, αλλά

και του ελληνικού πολιτισμού γενικότερα. Για το αρχαίο δράμα στην Ευρώ-

πη είχε ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται μια παράδοση παραστάσεων, αλλά και

στην Ελλάδα οι Έλληνες λόγιοι ποθούσαν την αναβίωση του θεάτρου στη

χώρα που το γέννησε:

«το κείμενο τους αναφλέγει, όχι το παλκοσένικο»,

όπως σχολίαζε ο ιστορικός του θεάτρου μας και ιδρυτής του Θεατρικού Μου-

σείου Γιάννης Σιδέρης. Έτσι, όταν το 1850 παραστάθηκε στη Γερμανία και τη

Γαλλία η

Αντιγόνη

σε μετάφραση, ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής διηγείται στα

Απομνημονεύματά του ότι «ζήλεψε και πόνεσε που δεν πρόλαβε η Ελλάδα να

δώσει στον κόσμο το καλό παράδειγμα».

1

Αν θα έπρεπε να οριοθετήσουμε χρονολογικά την έναρξη των παραστάσε-

ων, θα έπρεπε να εστιάσουμε στην παράσταση της

Αντιγόνης

του Σοφοκλή το

1867, γνωστή ως «Αντιγόνη των Βασιλικών Γάμων», ως μια παράσταση που

αποτέλεσε την εναρκτήρια και τη σοβαρότερη προσπάθεια σκηνικής παρου-

σίασης αρχαίου δράματος στη νέα ελληνική σκηνή. Βεβαίως έχουν προηγηθεί

παραστάσεις από τους Έλληνες των κοινοτήτων του έξω ελληνισμού, ξεκι-

1. Γιάννης

Σ

ιδερης

,

Το αρχαίο θέατρο στην νέα ελληνική σκηνή 1817-1932

, Ίκα-

ρος, Αθήνα 1976, σ. 25-31: «Ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής διηγείται στα Απομνη-

μονεύματά του, ότι ο πρεσβευτής της Αγγλίας Ουάις ποθούσε να δει στην ελληνική

πρωτεύουσα την

Αντιγόνη

με την μουσική του Mendelssohn. Κάκιζε την Ελληνική

κυβέρνηση που δεν το είχε σκεφθεί»

.

Επίσης βλ. Αλέξανδρος

Ρ

ιζος

Ρ

αγκαβης

, Απο-

μνημονεύματα,

τ. Β΄, Αθήνα 1894, σ. 164.