57
Α
ννα
Μ
αυρολεων
Η αναβίωση του αρχαίου ελληνικού δράματος ως πολιτισμικό
επιχείρημα εθνικής ταυτότητας στην Ελλάδα του 19ου αιώνα
Η αναβίωση των παραστάσεων αρχαίου ελληνικού δράματος στην ελληνική
σκηνή, ξεκινώντας ουσιαστικά από τη δεύτερη πεντηκονταετία του 19ου αιώ-
να, αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας του ελληνικού θεάτρου, αλλά
και του ελληνικού πολιτισμού γενικότερα. Για το αρχαίο δράμα στην Ευρώ-
πη είχε ήδη αρχίσει να διαμορφώνεται μια παράδοση παραστάσεων, αλλά και
στην Ελλάδα οι Έλληνες λόγιοι ποθούσαν την αναβίωση του θεάτρου στη
χώρα που το γέννησε:
«το κείμενο τους αναφλέγει, όχι το παλκοσένικο»,
όπως σχολίαζε ο ιστορικός του θεάτρου μας και ιδρυτής του Θεατρικού Μου-
σείου Γιάννης Σιδέρης. Έτσι, όταν το 1850 παραστάθηκε στη Γερμανία και τη
Γαλλία η
Αντιγόνη
σε μετάφραση, ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής διηγείται στα
Απομνημονεύματά του ότι «ζήλεψε και πόνεσε που δεν πρόλαβε η Ελλάδα να
δώσει στον κόσμο το καλό παράδειγμα».
1
Αν θα έπρεπε να οριοθετήσουμε χρονολογικά την έναρξη των παραστάσε-
ων, θα έπρεπε να εστιάσουμε στην παράσταση της
Αντιγόνης
του Σοφοκλή το
1867, γνωστή ως «Αντιγόνη των Βασιλικών Γάμων», ως μια παράσταση που
αποτέλεσε την εναρκτήρια και τη σοβαρότερη προσπάθεια σκηνικής παρου-
σίασης αρχαίου δράματος στη νέα ελληνική σκηνή. Βεβαίως έχουν προηγηθεί
παραστάσεις από τους Έλληνες των κοινοτήτων του έξω ελληνισμού, ξεκι-
1. Γιάννης
Σ
ιδερης
,
Το αρχαίο θέατρο στην νέα ελληνική σκηνή 1817-1932
, Ίκα-
ρος, Αθήνα 1976, σ. 25-31: «Ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής διηγείται στα Απομνη-
μονεύματά του, ότι ο πρεσβευτής της Αγγλίας Ουάις ποθούσε να δει στην ελληνική
πρωτεύουσα την
Αντιγόνη
με την μουσική του Mendelssohn. Κάκιζε την Ελληνική
κυβέρνηση που δεν το είχε σκεφθεί»
.
Επίσης βλ. Αλέξανδρος
Ρ
ιζος
Ρ
αγκαβης
, Απο-
μνημονεύματα,
τ. Β΄, Αθήνα 1894, σ. 164.