Previous Page  51 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 562 Next Page
Page Background

Κωστασ Καρδαμησ

50

του εθνισμού των Επτανησίων, ιδιαιτέρως μέσω της προβολής του κλασικού

παρελθόντος, την έμμεση ενδυνάμωση του αιτήματος για τη δημιουργία ανε-

ξάρτητου ιταλικού κράτους.

27

Παρά τη διάδοση της τραγωδίας του Monti στον ελλαδικό χώρο και της

θέσης της στην ιταλική όπερα, όμως, ο Fogacci δεν δημιούργησε μια τρίπρα-

κτη οπερατική εκδοχή του πεντάπρακτου δράματος του Monti. Αντιθέτως,

το λιμπρέτο του αφηγείται τα γεγονότα που προηγήθηκαν των όσων παρου-

σιάζονται στην τραγωδία του Monti, βασιζόμενος επίσης στα όσα αναφέρει ο

Παυσανίας. Ο Fogacci δημιουργεί λεπτομερή ψυχογραφήματα των ηρώων και

των ηρωίδων του, με ιδιαίτερη έμφαση στην τραγική Δίρκη και στον αδίστακτο,

φιλόδοξο και αρχομανή Αριστόδημο, ο οποίος δεν διστάζει να δολοφονήσει

την κόρη του προκειμένου να καταλάβει την εξουσία στη Μεσσηνία.

Με τα παραπάνω κατά νου, ιδιαίτερη σημασία έχει και το εισαγωγικό κεί-

μενο του λιμπρέτου, όπως αυτό δημοσιεύτηκε το 1843 στον αναδρομικό τόμο

με τίτλο

Le Muse

.

28

Σε αυτό ο Fogacci ουσιαστικά παρουσιάζει ένα σύντομο

μανιφέστο με τις απόψεις του για την οπερατική απόδοση ενός έργου όπως η

Dirce

, κρατώντας μάλιστα κριτική στάση απέναντι στον κορυφαίο λιμπρετίστα

Felice Romani και τη συνεργασία του με τον Bellini στη

Norma

(όπερα που

πρωτοπαρουσιάστηκε στην Κέρκυρα κατά τη θεατρική περίοδο 1834-1835).

Με τον τρόπο αυτό ο Fogacci προσφέρει ένα ακόμη κείμενο περί μουσικής

αισθητικής, γραμμένο στα Επτάνησα κατά τον 19ο αιώνα, και έμμεσα συμμε-

τέχει στον προβληματισμό για την πορεία του οπερατικού είδους, όπως αυτός

εκφράστηκε και στην Αθήνα των πρώτων ετών της οθωνικής περιόδου.

Παρά το πολιτισμικό βάρος της ελληνικής αρχαιότητας και τον θαυμασμό

του στο αρχαιοελληνικό θέατρο, ο Fogacci ξεκαθαρίζει εξαρχής ότι η σύνδεση

του λιμπρέτου του με τα κλασικιστικά ιδεώδη ξεπερνά τις όποιες συμβολικές

συνδηλώσεις και υπογραμμίζει ότι γράφοντας την

Dirce

δεν επιθυμούσε να τα

μιμηθεί ή να κερδίσει δόξα μέσω αυτών. Αντιθέτως, επιθυμούσε να προσεγγίσει

τον τρόπο σκέψης των αρχαίων Ελλήνων και, συγκεκριμένα, να δημιουργήσει

ρεαλιστικούς χαρακτήρες μέσω των παρουσιαζόμενων δραματικών καταστά-

σεων. Στη συνέχεια, ο Fogacci επικεντρώνεται στον χώρο του μελοδράματος

κατακρίνοντας τις οπερατικές συμβάσεις της εποχής του, οι οποίες κατά τη

γνώμη του κατέστρεφαν τη δομή και τη συνοχή του έργου για χάρη του εφή-

μερου εντυπωσιασμού. Τις ζημιογόνες αυτές καταστάσεις αναφέρει ο Fogacci

27. Καίριες οι σχετικές παρατηρήσεις στο

Π

ερλορέντζου

, σ.

74-78.

28. [

F

ogacci

], «Dirce»,

ό.π

.