Previous Page  467 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 467 / 562 Next Page
Page Background

Χριστινα Οικονομοπουλου

466

κάθε δημιουργού σε υψηλούς υφολογικούς και αισθητικούς πειραματισμούς, σε

ένα «αισθητικό ιδεώδες το οποίο η λαϊκή μάζα δεν μπορεί, όχι μόνο να καταλά-

βει, αλλά και να έχει πρόσβαση χωρίς την απαραίτητη μόρφωση».

3

Απογοητευ-

μένος από την αποτυχία της πρώτης του ποιητικής απόπειρας, συμφωνώντας

περισσότερο με τη χρήση της καθαρεύουσας και διαφωνώντας με το ρεύμα των

δημοτικιστών λογοτεχνών, αποφασίζει το 1879 να επανεγκατασταθεί μόνιμα στο

Παρίσι. Με το νέο, γαλλικίζον επώνυμό του, «Moréas», με το οποίο όμως τονί-

ζει και τιμά την Πελοπόννησο –Μοριάς–, τόπο της γονικής του καταγωγής, ο

συγγραφέας θα έρθει σε επαφή με το παριζιάνικο κλίμα της Belle Époque

4

και θα γνωρίσει σημαίνουσες προσωπικότητες της γαλλικής πνευματικής ζωής,

όπως είναι οι Paul Verlaine

5

Maurice Barrès, Jules Laforgue, Paul Adam,

6

Stéphane Mallarmé, Octave Mirbeau και Anatole France.

7

Ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων Ελλήνων συγγραφέων, οι οποίοι επί-

σης την εποχή αυτή έχουν στραφεί στη γαλλογραφία

8

αναζητώντας νέους

αισθητικούς ορίζοντες εκμοντερνισμού του λογοτεχνικού λεξιλογίου, όπως ο

Γιάννης Ψυχάρης, ο Γιάννης Καρασούτσας και ο Δημήτριος Κορομηλάς,

9

ο

Moréas θα γράψει όλο το λογοτεχνικό του έργο στη γαλλική γλώσσα,

10

χωρίς

3. Georges F

réris

, «Jean Moréas, entre l’esthétisme et l’égocentrisme natio-

naliste»,

Francofoni-Ankara

22 (2010), σ. 289-298: 291.

4. Juliette M. R

ogers

,

Career Stories – Belle Époque Novels of Professional

Development,

Pennsylvania University Press, Pennsylvania 2007, σ. 2-13.

5. Η αφίσα του Frédéric-Auguste Cazals, επιστήθιου φίλου του Paul Verlaine,

η οποία αναπαριστά τον Jean Moréas μαζί με τον Paul Verlaine στην έκθεση του

«Salon des Cent», καταδεικνύει με εύστοχο τρόπο τη γνωριμία μεταξύ των δύο λογο-

τεχνών. Βλ. σχετικά Frédéric-Auguste C

azals

, «Paul Verlaine et Jean Moréas au

Salon des Cent»,

Plume

,

1.2.1896, σ. 74.

6.

F

réris

,

σ. 291-292.

7. Ernest R

aynaud

,

Jean Moréas et les Stances

,

Société Française d’Éditions

Littéraires et Techniques, Παρίσι 1929, σ. 30.

8. Βλ. σχετικά Despina P

rovata

, «Écrire en français en Grèce au XIXe siècle»,

Nouvelles du Sud

13 (Νοέμ.-Δεκ. 1990), σ. 13-25.

9. Γιώργος Φ

ρερης

,

Εισαγωγή στη Γαλλοφωνία

, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 1999,

σ. 321.

10. Ενδεικτικά, ορισμένα από τα πιο σημαντικά έργα του Jean M

oréas

:

Les Can-

tilènes

, L. Vanier, Παρίσι 1886·

Le Pèlerin passionné

, L. Vanier, Παρίσι 1891·

Les Syrtes

, L. Vanier, Παρίσι 1892·

Le Voyage de Grèce

, Plume, Παρίσι 1902·

Paysages et sentiments

, E. Sansot, Παρίσι 1906·

Poèmes et sylves, 1886-1896

,

Mercure de France, Παρίσι 1907·

Premières poésies, 1883-1886

, Mercure de

France, Παρίσι 1907·

Contes de la Vieille France

, Mercure de France, Παρίσι

1910·

Variations sur la vie et les livres

, Mercure de France, Παρίσι 1910·

En