

Χριστινα Οικονομοπουλου
472
διατηρεί την παρουσία και τη συμβολή του Χορού, καταργώντας εντούτοις
τη στροφή και την αντιστροφή. Όμως, η διαφορετική δομική διαχείριση του
Moréas έγκειται κυρίως στη νοηματική ανάπτυξη και διάνθιση στην οποία
προχωρά σε πάρα πολλά σημεία του έργου,
41
καθώς και στη δημιουργία ενός
μακροσκελούς μονολόγου του Αγαμέμνονα,
42
που αποτυπώνει την εσωτερικό-
τητα του βασιλιά ενώπιον του διλήμματος πίστη στην πατρίδα ή πίστη στην
οικογένεια, αλλά και τους βαθύτερους γνωστικούς και ψυχικούς μηχανισμούς
που τον οδήγησαν στη λήψη της συγκεκριμένης απόφασης. Στο ίδιο πλαίσιο,
ο Moréas ενισχύει ακόμα περισσότερο τη συμβολή του Χορού, επιλέγοντας
μάλιστα στην τέταρτη σκηνή της πέμπτης πράξης να διασπάσει τον συλλογικό
του χαρακτήρα, δίνοντας φωνή στην ατομικότητα καθεμιάς από τις γυναίκες
που τον αποτελούν. Αντιθέτως, σε δύο μόνο σημεία του έργου, στην πρώτη
πράξη, συμπτύσσει το νόημα και την έκταση των στίχων,
43
ενώ επίσης μόνο
δύο φορές επιλέγει να αλλάξει σκηνή,
44
μη παραμένοντας έτσι πιστός στην
ευριπίδεια δομή. Παρ’ όλες αυτές τις δομικές αλλαγές, συμπεραίνουμε ότι τις
περισσότερες φορές ο γαλλόφωνος ποιητής επιλέγει την πιστή ή κατά λέξη
μετάφραση της
Ιφιγένειας εν Αυλίδι,
ενώ άλλες προχωρά σε πιο ελεύθερη
απόδοσή της, η οποία όμως και πάλι μεταγράφει ακριβώς το νόημα της αρχαί-
ας τραγωδίας.
Ένα άλλο ωστόσο πολύ σημαντικό στοιχείο που αποτελεί αποκλειστική
προσθήκη του Moréas είναι η συνεχής, αν όχι εμμονική, αναφορά του στο
πεπρωμένο, μέσω μιας μεγάλου εύρους χρήσης σχετικών όρων, όπως «
chance
»
(τύχη), «
destin
» (πεπρωμένο), «
astres
» (άστρα), «s
ort
» (τύχη), «
fortune
»
(μοίρα), «
Dieux
» (Θεοί), «
ciel
» (ουρανός), «
Parques
» (Μοίρες), «
de-
stinée
» (πεπρωμένο).
45
Αναλυτικότερα, η μοίρα, η χωρίς αιτιολόγηση απόφα-
ση των θεών, συνοδεύει τις περισσότερες φορές τις σκέψεις, τη βούληση, τις
αποφάσεις αλλά και τις αντιρρήσεις των πρωταγωνιστών, σχετικοποιώντας έτσι
σε πολύ μεγάλο βαθμό την ευριπίδεια άποψη περί των περιθωρίων ελεύθερης
41. M
oréas
,
Iphigénie
,
πράξη Ι, σκηνή τρίτη, σ. 24· πράξη ΙΙ, σκηνή πρώτη, σ.
53, σκηνή δεύτερη, σ. 57, σκηνή πέμπτη, σ. 78· πράξη ΙΙΙ, σκηνή πρώτη, σ. 87· πράξη
ΙV, σκηνή πρώτη, σ. 117, σκηνή δεύτερη, σ. 122· πράξη V, σκηνή έκτη, σ. 171.
42.
Το ίδιο
, πράξη ΙΙ, σκηνή πέμπτη, σ. 78.
43.
Ό.π
. Στην πράξη Ι, σκηνή πρώτη, σ. 9, ο Moréas έχει αφαιρέσει σημαντικό
τμήμα από τον μονόλογο του Αγαμέμνονα. Στην ίδια πράξη, σκηνή δεύτερη, σ. 21,
συμπυκνώνει τα λεγόμενα του Χορού.
44.
Το ίδιο
, πράξη V, σκηνή πρώτη και σκηνή τέταρτη.
45. Βλ. ενδεικτικά M
oréas
,
Iphigénie
, σ. 11, 13, 29, 31, 33, 34, 37, 38, 40, 54, 57,
61, 72, 84, 97, 119, 124, 128, 138, 146, 163 (μτφρ. των όρων δική μου).