Καιτη Διαμαντακου-Αγαθου
388
πόλεως […] άγνωστον μέχρι τούδε εις το αθηναϊκόν κοινόν» «νέον ποιητή»,
26
τον οποίο και θα υπερασπιστεί επώνυμα λίγο αργότερα ενάντια στις έντονες
επιθέσεις που δέχτηκε,
27
με το άρθρο του «Η σαφήνεια και η ασάφεια εν τη
ποιήσει», που δημοσιεύτηκε στην
Εστία
την ίδια χρονιά.
28
Την επόμενη χρονιά, το 1896, αφού ο Γρυπάρης έχει έλθει οικογενειακώς
στην Αθήνα μετά τις αρμενικές ταραχές, γίνεται η –αμοιβαία αναμενόμενη
καθώς φαίνεται– γνωριμία των δύο ποιητών (στο σπίτι του Παλαμά, με τη δια-
μεσολάβηση και πάλι του Ξενόπουλου), την οποία ανακαλούσε πολύ γλαφυρά
το 1926 ο ίδιος ο Γρυπάρης.
29
Την ίδια χρονική περίοδο, το αθηναϊκό
Άστυ
φιλοξενεί τη δεύτερη –ενθουσιωδώς πλέον αποδεκτή– ποιητική εμφάνιση του
Γρυπάρη, δημοσιεύοντας στο διάστημα από 25.12.1896 έως 3.3.1897 άλλα
τέσσερα σονέτα του,
30
με την πρώτη χριστουγεννιάτικη δημοσίευση να συνο-
δεύεται από ένα πρωτοσέλιδο ποίημα, επίσης σονέτο, του Παλαμά.
31
Δεν γνωρίζουμε εάν η μεταφραστική στροφή του Γρυπάρη προς τον Αισχύ-
λο υποκινήθηκε, άμεσα ή έμμεσα, από τον Κωστή Παλαμά, ο οποίος σημειώ-
νουμε ότι το 1891 είχε γράψει «διά τον ηθοποιόν κ. Λεκατσάν προς απαγγελίαν
εν τω θεάτρω» το ποίημα «Ω Μούσα», όπου «ο αρχηγός των δυνάμεων της
ανανέωσης» οραματιζόταν –στα ίδια ιερά χώματα όπου η μούσα πρωτοέλαμψε
στα μάτια ενός Σοφοκλή– τη γέννηση ενός δεύτερου Αισχύλου και ενός δεύ-
τερου Αριστοφάνη, που θα φορέσουν στην Ελλάδα το «ίδιο άφθαρτο στεφά-
νι»
32
– όραμα από το οποίο αποκλειόταν παραδόξως ο Ευριπίδης, στον οποίο
δεν γίνεται καμία αναφορά. Ένα «περιστασιακό» ποίημα, το «Ω Μούσα»,
26. Κωστής Π
αλαμας
,
Άπαντα
, τ. 4, Μπίρης, Αθήνα χ.χ., σ. 441, 565.
27. Για την «ομοβροντία των σονέττων που τάραξε τα στεκάμενα νερά της επαρ-
χιώτικης Αθήνας» και τον αντίκτυπο της δημοσίευσής τους, εφάμιλλο αν όχι ανώτερο
του ψυχαρικού
Ταξιδιού
, βλ. Β
αλετας
, σ. 163-165· Χρυσάνθη Κ
ακουλιδου
, «Αφιέ-
ρωμα στον Γιάννη Γρυπάρη» στον τόμο
Ανθολογία Εκδηλώσεων και Παρουσιάσεων
Νέου Πνευματικού Κύκλου 2000-2002
,
Δήμος Καλλιθέας – Πολιτιστικός Οργανι-
σμός, Αθήνα 2002, σ. 42-50: 46-47.
28. Π
αλαμας
, τ. 2, σ. 201-216. Βλ. και Ξ
ενοπουλος
, σ. 194.
29. Συνέντευξη στο
Μπουκέτο
,
28.2.1926 [= Βαλέτας (επιμ.), σ. 99, 544· Β
αλε
-
τας
, σ. 170-172].
30. Αθηνά Κ
οβανη
, «Εισαγωγή» στον τόμο Ι. Γ
ρυπαρης
,
Σκαραβαίοι και Τερρα-
κόττες
, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα 2001, σ. 14.
31. Β
αλετας
, σ. 172.
32. Χ
ατζηπανταζης
, «Στη βαριά σκιά της Κλυταιμνήστρας. Το ελληνικό θέατρο
σε αναζήτηση ενός νέου Αισχύλου» στον τόμο
Πολυφωνία. Φιλολογικά μελετήματα
αφιερωμένα στον Σ. Ν. Φιλιππίδη
, επιμ. Αγγέλα Καστρινάκη – Αλέξης Πολίτης –
Δημήτρης Πολυχρονάκης, ΠΕΚ, Ηράκλειο 2011, σ. 11-26: 16.