Previous Page  369 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 369 / 562 Next Page
Page Background

Κωνσταντινα Ριτσατου

368

να ζήσει μαζί του και τον εγκαταλείπει όταν αισθάνεται ότι εκείνος απίστησε

έστω για μια στιγμή και μόνο με τον λογισμό του. Είναι η γυναίκα εδώ που έχει

τον πρώτο λόγο, όπως εκείνη η πρωτόπλαστη συνονόματή της.

26

«Είμαι Ιδέα.

Είμαι συνάμα και φλόγα» (σ. 76), φωνάζει η ψυχαρική νεράιδα και κανένας

θνητός δεν μπορεί εν τέλει να ζήσει με το «ιδανικό» που εκείνη ενσαρκώνει.

Για να ολοκληρώσουμε όμως την εικόνα για την ταυτότητα της Έβας πρέ-

πει να επιστρέψουμε στα λόγια της με τα οποία ξεκινήσαμε. Πρέπει να θυμη-

θούμε πως είναι η κόρη της Ελλάδας και στα μάτια του Γιάννη ερωτεύεται το

φως το ελληνικό. Ετούτη η νεράιδα, η αδάμαστη, ριζοσπαστική στην εμφάνι-

ση και τη συμπεριφορά Ευρωπαία, είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα Ελληνίδα.

Ξεπερνά κατά πολύ την πατριωτική αφοσίωση της Καρυάς του Καμπούρο-

γλου και επιδίδεται σε εθνικιστικές κορόνες που δεν μπορούν να ερμηνευ-

θούν μόνο κάτω από το πρίσμα της παλιωμένης πια χερντεριανής θεωρίας. Η

ψυχαρική ηρωίδα ενσωματώνει τη νέα σκλήρυνση των χαρακτηριστικών της

εθνικής ταυτότητας που καλλιεργεί με ζέση ο Μεσοπόλεμος, η περίοδος που

θα απογειώσει τον εθνικισμό και θα θρέψει την ιδεολογία του φασισμού.

27

Καθρεφτίζει τον επερχόμενο νέο σταθμό για την αναζήτηση της ‘ελληνικότη-

τας’ της γενιάς του 1930, που γνωρίζουμε περισσότερο από τον Σικελιανό και

λιγότερο από τον Ψυχάρη.

Ο Καμπούρογλου και ο Ψυχάρης, λόγιοι διαφορετικής συγκρότησης αλλά

και αδιαμφισβήτητου κύρους, αποτυπώνουν στα έργα τους, με διαφορετικούς

τρόπους, τις διαπολιτισμικές ζυμώσεις και συναντήσεις με το «ξένο», δηλα-

δή τις «απόπειρες κατανόησης, πραγμάτωσης και ενσωμάτωσης ετεροτήτων»,

26. Η νεότερη έρευνα έχει υποστηρίξει ότι η Έβα της

Νεράιδας

συνδέεται με την

Έβα του ομότιτλου ψυχαρικού δράματος που έχει προηγηθεί. Η πρώτη Έβα αγαπά

τον Γιάννη και η δεύτερη τον Γιαννίκο, πρόσωπα που μπορούν να συσχετιστούν με

το μυθιστόρημα του Ψυχάρη

Τ’ όνειρο του Γιαννίρη

·

και όλα μαζί πιθανόν φέρουν

κάποια αυτοβιογραφικά ίχνη του συγγραφέα. Βλ. Π

ουχνερ

, «Τα τελευταία θεατρικά

έργα του Γιάννη Ψυχάρη: ένα σχόλιο», σ. 301. Παρά τη ριζοσπαστικότητα που χαρα-

κτηρίζει τη συμπεριφορά της Έβας στη

Νεράιδα

,

στο ίδιο δράμα ο Ψυχάρης πλάθει

το αντίθετό της, το πρόσωπο της Μάρος, ένα υποταγμένο στους πατριαρχικούς κανό-

νες δεκαοχτάχρονο κορίτσι. Και αξίζει την προσοχή μας η φιγούρα της νόνας της, της

Κυρά Κατίγκος, που θα μπορούσε να υποστηρίξει κανείς ότι ανακαλεί κάποια στοι-

χεία από την προσηλωμένη στις υλικές απολαύσεις σαιξπηρική τροφό της Ιουλιέτας.

27.

H

obsbawm

, «Το απόγειο του εθνικισμού, 1918-1950» στον τόμο

Έθνη και εθνι-

κισμός

,

σ. 185-227· Robert O.

P

axton

, «Δημιουργία φασιστικών κινημάτων» στον

τόμο

Η ανατομία του Φασισμού

,

μτφρ. Κατερίνα Χαλμούκου, Κέδρος, Αθήνα 2006,

σ. 41-78.