Previous Page  110 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 562 Next Page
Page Background

ΤΟ ΕΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ

ΕΘΝΙΚΟΣ

ΣΕ ΚΡΙΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΒΛΑΧΟΥ

109

τώρα στον Γ΄ Φιλαδέλφειο του 1891, θα επαναλάβει ότι «τας γλώσσας γεννώσι

και διαπλάττουσι μόνον οι λαοί»,

ενώ «πρός τους νέους ποιητάς της Ελλά-

δος» θα δώσει τη συμβουλή «ας αρκεσθώσι... γεννώντες ιδέας, και ας παύσωσι

προσπαθούντες να γεννήσωσι γλώσσαν».

25

Επικολούθησαν τότε έντονες αντι-

δράσεις τόσο από τον Κ. Παλαμά, όσο και από τον Ιάκωβο Πολυλά,

26

αλλά

ο Βλάχος επανήλθε ατάραχος και αταλάντευτος στον επόμενο Φιλαδέλφειο

και επανέφερε στο προσκήνιο την παλαιότερη θέση του για το

έμφυτο

στον

καλλιτέχνη

αίσθημα του ωραίου

,

27

το οποίο είναι εκείνο που υπαγορεύει κάθε

φορά σε αυτόν

την εκλογή της προσήκουσας

στην ιδέα

γλωσσικής περιβολής

·

εστίασε μάλιστα στη γλώσσα των

δύο καλλίστων ποιημάτων

του συγκεκριμέ-

νου διαγωνισμού και χαιρέτισε την επιλογή τόσο της

δημοτικής μορφής

για

τις

εμπνεύσεις της δημοτικής μούσας

(Κ. Κρυστάλλη,

Ο τραγουδιστής του

χωριού

), όσο και της

καθαρευούσης

για τον

μυθολογικό κόσμο

του άλλου

ποιήματος (Γ. Στρατήγη

, Έρως και Ψυχή

).

28

Στον πρόλογο τέλος της δικής του μετάφρασης σε δραματικά έργα του

Σαίξπηρ ο Άγγελος Βλάχος θα υποστηρίξει, ανάμεσα στα άλλα, ότι

η

εθνική

γλώσσα ζή, υπάρχει, ομιλείται, γράφεται, και βαίνει ατάραχος την οδόν

αυτής, αδιαφορούσα πρός τους τραγωδικοὺς υστερισμοὺς των εγχωρίων νο-

μοθετών και πρός των αλλοδαπών σοφών τους κωμικοὺς εξορκισμούς, ἕνα δέ

μόνον αναγνωρίζουσα και παραδεχομένη νόμον, τον νόμον της καλλαισθησίας,

ἧς έργον μέν είνε η πρός τε τα πρόσωπα και τα πράγματα και τας περιστάσεις

αρμογή της γλώσσης, απαραίτητον δέ προσόν και θεμέλιον αι μή διδασκόμεναι

δυστυχώς φρένες εσθλαί του ποιητού.

29

Η έννοια

εθνικός

λοιπόν στο κριτικό έργο του Βλάχου συνδέεται με την έν-

25. «Φιλαδέλφειος Ποιητικός Αγών. Έκθεσις της επιτροπής των αγωνοδικών. Ανα-

γνωσθείσα υπό του εισηγητού Αγγέλου Βλάχου τη 27 Οκτωβρίου εν τω Ζαππείω με-

γάρω,

Εστία Εικονογραφημένη

(Ιούλιος-Δεκέμβριος 1891), σ. 283-284. Η θέση του

αυτή φαίνεται να συνδέεται άμεσα με τις απόψεις που διετύπωσε ο Ροΐδης το 1888

παρουσιάζοντας

Το Βιβλίον

[=

Το Ταξίδι μου

] του

Ψυχάρη

: «Οι συγγραφείς και ποι-

ηταί έχουσιν απόλυτον άδειαν να πλουτίζωσι Το λεξικόν, ...» (βλ. Ροΐδης, «Το ‘Ταξιδι’

του Ψυχάρη», ό. π., σ. 302).

26. Ιάκωβος

Π

ολυλάς

,

Η φιλολογική μας γλώσσα

, Φιλολογική επιμέλεια: Κ. Μπα-

λάσκας, Σύλλογος Προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Αθήναι 2005, σ. 107-114.

27.

Β

λαχος

, «Γεώργιος Ζαλοκώστας και η σύγχρονος ελληνική ποίησις, ό.π., σ. 139.

28. «Φιλαδέλφειος ποιητικός αγών. Κρίσις της επιτροπής των ελλανοδικών απαγ-

γελθείσα εν τη μεγάλη αιθούση του Πανεπιστημίου υπό του εισηγητού αύτης κ. Αγγέ-

λου Βλάχου»,

Εστία Εικονογραφημένη

(Ιούλιος-Δεκέμβριος 1892), σ. 305.

29.

Σ

ακεσπείροσ

,

Αριστουργήματα

, όπου και στη σημ. 6, σ. 9-10.