Previous Page  106 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 106 / 562 Next Page
Page Background

ΤΟ ΕΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ

ΕΘΝΙΚΟΣ

ΣΕ ΚΡΙΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΥ ΒΛΑΧΟΥ

105

ηπάτα τον καιρόν, και ανεβίωσε μ᾽ ωραιότερον και θαλερώτερον στέμμα περί την

κεφαλήν, διότι ἦν ο εθνικός ποιητής της Αγγλίας, διότι η Αγγλία ολόκληρος έζη

εντός των δραμάτων του, και αυτός συνέζη μετά της Αγγλίας.

Τοιαύτη είνε η αποστολή του

εθνικού

ποιητού, και τοιούτος υπήρξε, πρώτος

και μέγιστος πάντων των

εθνικών

ποιητών, ο αοιδός της Ιλιάδος και Οδυσσείας,

το ωραιότερον σύμβολον της εκπολιτιστικής αποστολής του ελληνικού έθνους,

κατά την ευτυχή έκφρασιν του γάλλου Λαυρεντίου. Η Ιλιάς και η Οδύσσεια, το

διπλούν αυτό ευαγγέλιον του ελληνικού πολιτισμού, το εις ιδανικήν τελειότητα

αντικατοπτρίζον ολόκληρον τον αρχαίον ελληνικόν κόσμον, η πρώτη αύτη του

ελληνικού πνεύματος εντελής εξωτερική εκδήλωσις, είνε η άπειρος αποθήκη

πάσης του πρωτογόνου ελληνισμού λεπτομερείας...

10

Τις πρώτες φράσεις του αποσπάσματος θα αναγκασθή να επαναλάβει ο

Άγγελος Βλάχος μετά από αρκετά χρόνια στην ομιλία του

Περί νέας μεθόδου

κριτικής

·

11

σκοπός του τότε ήταν να αποδείξει ότι ο αντίδικός του στην περί-

φημη διαμάχη του 1877, ο Εμμανουήλ Ροΐδης, είχε παραποιήσει τις απόψεις

του απαλείφοντας αυθαιρέτως το επίθετο

εθνικός

. Και είναι εθνικός ποιητής

της Ελλάδας ο Όμηρος,

επειδή στα έπη του αντικατοπτρίζει «ολόκληρον τον

αρχαίον ελληνικόν κόσμον», όπως εθνικός ποιητής της Αγγλίας υπήρξε ο Σαίξ-

πηρ, «διότι η Αγγλία ολόκληρος έζη εντός των δραμάτων του». Και στη μετε-

παναστατική, τη

νέα Ελλάδα

υπήρξαν ασφαλώς

εθνικοί

ποιητές, όπως π.χ. ο

Παναγιώτης Σούτσος –αλλά δυστυχώς όχι πάντοτε–, ο Γεώργιος Τερτσέτης, ο

Γεώργιος Ζαλοκώστας και ο Αχιλλέας Παράσχος.

12

Διφυής προβάλλει ο χαρακτήρας της ποίησης του Π. Σούτσου: «Αληθής

εθνικός

ποιητής» αναδείχθηκε «οσάκις εις τα στήθη αυτού αντήχησεν το φαι-

δρόν φώνημα της ελληνικής αηδόνος», όσες φορές υπήρξε ο «ενθουσιώδης

ψάλτης της

εθνικής

ημών δόξης και του κάλλους και των θελγήτρων της φαι-

10. Το Ο

μηρικόν Ζήτημα, ήτοι Ιστορία των Ομηρικών Επών

, Πραγματεία Αγγέλου

Βλάχου, Τύποις και δαπάνη Ιω. Αγγελοπούλου, Εν Αθήναις 1866, σ. 2. Για την ανα-

βίωση του Σαίξπηρ στις αρχές του 19ου αιώνα κάνει λόγο και το 1877, στη διαμάχη

του με τον Εμμ. Ροΐδη (βλ. Άγγελος Βλάχος, «Γεώργιος Ζαλοκώστας και η σύγχρονος

ελληνική ποίησις»,

Ανάλεκτα

, Βιβλιοθήκη Μαρασλή, Τύποις Π. Δ. Σακελλαρίου, Εν

Αθήναις 1901, τόμ. 2, σ. 120).

11. Η ομιλία αυτή φαίνεται ότι αποτέλεσε τον πυρήνα του κειμένου

Ο νέος κριτι-

κός

. Παράρτημα της Εστίας, Γραφείον της Εστίας, Εν Αθήναις 1877 (βλ. Α.

Χ

ρυσο

-

γέλου

ατσή

,

Η «φιλολογική έρις» Εμμ. Ροΐδη – Αγγέλου Βλάχου (Ο διάλογος των

κειμένων)

, Διδακτορική Διατριβή, Αθήνα 1998, τόμ. 2, σ. 460).

12. Τα ονόματα των συγγραφέων αυτών παρατίθενται ανάμεσα σε άλλα και στην

ομιλία του «Γεώργιος Ζαλοκώστας και η σύγχρονος ελληνική ποίησις», ό.π., σ. 124.