

283
Α
ννα
Σ
ταυρακοπουλου
Βιζυηνός και Ίψεν:
Αμαρτήματα και παλαιές ιστορίες στα άκρα της Ευρώπης*
Το 1892 ο Γεώργιος Βιζυηνός δημοσίευσε στην
Εστία
ένα άρθρο σε δύο συνέ-
χειες για τον «Ερρίκο Ίβσεν».
1
Όπως έχει γραφτεί «το κείμενο αυτό, από τα
σημαντικότερα που γράφτηκαν στον τόπο μας για τον Ίψεν, μας διαφωτίζει
και σχετικά με τον ίδιο τον Βιζυηνό και με τους ελληνικούς πνευματικούς προ-
βληματισμούς της εποχής».
2
Περαιτέρω έχει επισημανθεί ότι σ’ αυτό
γίνεται για πρώτη φορά προσπάθεια να συνδεθεί οργανικά η πρωτοποριακή
καλλιτεχνική κίνηση της Δύσης με την εγχώρια πνευματική ζωή, να μελετηθεί
ο δυσνόητος δραματουργός όχι πλέον ως ένα ακόμη εξωτικό φρούτο της ευρω-
παϊκής εκκεντρικότητας, αλλά μέσα από το πρίσμα ζωτικών ντόπιων προβλη-
ματισμών.
3
* Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τον Λάμπρο Βαρελά για την πολύτιμη και
γενναιόδωρη βοήθειά του σε θέματα της βιβλιογραφίας του Βιζυηνού και για όλες τις
γόνιμες συζητήσεις μας κατά τη διάρκεια της έρευνας και της συγγραφής αυτού του
άρθρου.
1. Γεώργιος
Β
ιζυηνος
, «
Ερρίκος Ίβσεν»,
Εστία
10 (1892), σ. 153-156· 11 (1892) σ.
167-171. Το κείμενο γράφεται αφού ο Βιζυηνός προσλαμβάνεται στο Ωδείο Αθηνών το
1891 ως διευθυντής της δραματικής του σχολής. Βλ. Λάμπρος
Β
αρελασ
,
Μετά θάρ-
ρους ανησυχίαν εμπνέοντος: η κριτική πρόσληψη του Γ. Μ. Βιζυηνού (1873-1896)
,
University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2014, σ. 129. Βλ. στο ίδιο και τις αναφορές
στο «Ερρίκος Ίβσεν» από τον Νικ. Ι. Βασιλειάδη (
Ημερολόγιο Σκόκκου
, 1894) στο
αναδημοσιευμένο «Γεώργιος Μ. Βιζυηνός: ο Έλλην Γκυ δε Μωπασάν», σ. 417, 422.
Βλ. επίσης Βαγγέλης
Α
θανασοπουλοσ
,
Οι μύθοι της ζωής και του έργου του Γ. Βιζυη-
νού
, Καρδαμίτσα, Αθήνα 1992, σ. 60-61.
2. Νικηφόρος
Π
απανδρεου
,
Ο Ίψεν στην Ελλάδα: από την πρώτη γνωριμία στην
καθιέρωση (1890-1910)
, Κέδρος, Αθήνα 1983, σ. 16-19: 19.
3. Θόδωρος
Χ
ατζηπανταζησ
, «
Ο ιδιόμορφος χαρακτήρας της Πρωτοπορίας στο