Previous Page  262 / 482 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 262 / 482 Next Page
Page Background

Η ΚΟΜΗΣΣΑ ΠΟΤΟΣΚΗ

261

Θεοχαράκη και Μιχάλη Ψαλιδόπουλου για τη θεατρική κωμωδία του Ράμφου

Το παπί του οικονομολόγου

.

15

Θα επιχειρήσω εδώ μια ανάγνωση του πεζογραφήματος

Η Κόμησσα Ποτό-

σκη

, που πρωτοδημοσιεύεται σε συνέχειες στο περιοδικό

Πανδώρα

το 1869

16

και κλείνει τον κύκλο της παρουσίας του Κωνσταντίνου Ράμφου στη νεοελλη-

νική πεζογραφία. Αρκετά μακριά από τα ελληνοκεντρικά,

«

εθνικά

»

,

17

ιστορικά

μυθιστορήματα του συγγραφέα

Αι τελευταίαι ημέραι του Αλή-Πασά

(1862)

και

Ο Κατσαντώνης

(1862), τα οποία έχουν ως βασικούς ήρωες πρόσωπα

που σημάδεψαν τη νεότερη ελληνική ιστορία, και το τρίτομο μυθιστόρημα

Ο Χαλέτ Εφέντης

(1867-1869), που επικεντρώνεται στις δολοπλοκίες στην

αυλή του Σουλτάνου Μωάμεθ Β΄ και στις διοικητικές δομές της οθωμανικής

αυτοκρατορίας, το πεζογράφημα

Η Κόμησσα Ποτόσκη

, «ιστορικόν διήγημα

πρωτότυπον», σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό του ίδιου του Ράμφου, τοπο-

θετείται στο μεγαλοαστικό περιβάλλον της Κωνσταντινούπολης

18

του τέλους

του 18ου αιώνα και συγκεντρώνει χαρακτήρες ποικίλων εθνικοτήτων ( Έλληνες,

Γάλλους, Τούρκους, Πολωνούς, Κιρκάσιους, Ολλανδούς).

Μουλλά

,

Νεοελληνική λογοτεχνία και κριτική από τον Διαφωτισμό έως σήμερα

,

Σοκόλη-Κουλεδάκη, Αθήνα 2014, σ. 687-696.

15. Νίκος

Θ

εοχαρακησ

Μιχάλης Ψ

αλιδοπουλοσ

, «

Το παπί του οικονομολόγου

:

Μια σάτιρα της φιλελεύθερης οικονομικής σκέψης στην Ελλάδα του 19ου αιώνα»,

Εισήγηση στο Ε´ Πανελλήνιο Θεατρολογικό Συνέδριο «Θέατρο και Δημοκρατία»

(Νοέμ. 2014), Ημερομηνία πρόσβασης [23/7/2015] από

https://theatredemocracy.

files.wordpress.com/2014/10/psalidopoulos-theocarakis-economists-duck-5th-

theater-conference-greek-2014-final.pdf

16.

Πανδώρα

19/455 (1869), σ. 445-451· 20/458, σ. 30-33· 20/459, σ. 48-53·

20/461, σ. 86-89· 20/466 (1869), σ. 185-192.

17. Έχει διατυπωθεί από την Αικατερίνη Κουμαριανού η άποψη ότι τα μυθιστορήμα-

τα του Ράμφου εγγράφονται στην παράδοση του «εθνικού μυθιστορήματος», κόντρα

στο ρεύμα της εποχής, που άρχιζε να θεωρεί το μυθιστορηματικό είδος παρωχημένο. Βλ.

Κ

ουμαριανου

, «Εισαγωγή», σ. 50-51. Από τη δική του οπτική γωνία, ο Λάμπρος Βαρε-

λάς διακρίνει μυθιστορική άμιλλα ανάμεσα στον Ράμφο και τον Στέφανο Ξένο γύρω από

τη θεματική της Οθωμανοκρατίας και της Επανάστασης του 1821 και θεωρεί ότι ο Ράμ-

φος δεν κινείται κόντρα στο ρεύμα, αλλά ακολουθεί έναν δρόμο που είχε ήδη χαράξει ο

Ξένος, συνδυάζοντας την ικανοποίηση του πατριωτικού του αισθήματος και τη μερική

θεραπεία των βιοποριστικών αναγκών του. Βλ.

Β

αρελασ

, «Ο Κωνσταντίνος Ράμφος στον

χώρο του εφήμερου», σ. 694-695. Πάντως, ο Henri Tonnet πιστεύει ότι μόνο ο

Κατσα-

ντώνης

κινείται σε μια καθαρά πατριωτική προβληματική, ενώ τα δύο επόμενα, ιδιαίτερα

ο

Χαλέτ Εφέντης

, δείχνουν εγκατάλειψη αυτής της θεματικής. Βλ.

Τ

oννeτ

, σ. 287.

18. Για την παρουσία της Κωνσταντινούπολης στο πεζογράφημα βλ.

Τ

σαπανιδου

,

Η Κωνσταντινούπολη στην ελληνική πεζογραφία 1830-1880

, σ. 581-584.