Previous Page  26 / 482 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 482 Next Page
Page Background

ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

25

Γάλλου πρέσβη στην Τουρκία Choiseul-Gouffier (1782), ή ακόμη

το Voyage

en Morée

του François Pouqueville, που κυκλοφόρησε το 1805 και μετα-

φράστηκε την ίδια χρονιά, είναι βιβλία που καλλιέργησαν την επιθυμία για την

απελευθέρωση της Ελλάδας από τον οθωμανικό ζυγό, ενώ ταυτόχρονα απο-

τελούν στοιχεία της πνευματικής διαμόρφωσης των νέων Γάλλων, στιγμές της

γαλλικής πνευματικής ιστορίας, ευρύτερα της ευρωπαϊκής. Η αναπαράσταση

αυτή της Ελλάδας αποτελεί κυρίως ένα ευρωπαϊκό επισφράγισμα, παρά μια

εθνική κατασκευή, και με τον τρόπο αυτό μπορεί να ενταχθεί στην ελληνική

πολιτισμική ιστορία. Ο θάνατος του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι, απο-

τυπωμένος στον νεοκλασικό πίνακα του Βέλγου ζωγράφου Odeveare, είναι

στιγμή εξίσου της αγγλικής και της ελληνικής ιστορίας.

Ο φιλελληνισμός είναι συχνά ένα συλλογικό σχέδιο που συνδέει τους Ευ-

ρωπαίους συγγραφείς και τους Έλληνες παρόχους πληροφοριών, ο ρόλος των

οποίων έχει συχνά υποτιμηθεί. Ο Karl Benedict Hase, ιδρυτής της έδρας

των νέων ελληνικών στην École des langues orientales [Σχολή των ανατολι-

κών γλωσσών], καταγόταν από την Ιένα και είχε μάθει την ελληνική γλώσσα

κοντά σε γενίτσαρους στρατολογημένους στα στρατεύματα του Ναπολέοντα.

Μεταξύ των Γάλλων φιλελλήνων, των οποίων η στράτευση μπορεί να χαρακτη-

ριστεί ταυτόχρονα πολιτική και φιλολογική, ο Claude Fauriel υπήρξε προσω-

πικότητα ιδιαιτέρως σημαντική αφού μπορεί να θεωρηθεί ως ένας από τους

διαμεσολαβητές μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας κατά τις πρώτες δεκαετίες του

19ου αιώνα· ο φιλελληνισμός που απορρέει από τις δραστηριότητές του συ-

νιστά μια γαλλο-γερμανική μεταφορά

5

. Η κύρια συμβολή του Fauriel στον

φιλελληνισμό είναι η συλλογή του

Chants populaires de la Grèce moderne

[Δημοτικά τραγούδια της σύγχρονης Ελλάδας]

,

η οποία κυκλοφόρησε το 1824

και το 1825 από τον σημαντικό εκδότη των φιλελληνικών έργων, Firmin Didot.

Πρώτο έργο τέτοιου τύπου, η συλλογή δημοτικών τραγουδιών,

6

αποτελεί επί-

σης προϊόν διασταυρούμενων παρορμήσεων και ανταλλαγών. Πρέπει να επι-

σημανθεί επίσης το σχέδιο του Werner von Haxthausen, ο οποίος υπήρξε

Eλλήνων, σειρά «Pήγα Bελεστινλή Άπαντα τα Σωζόμενα», τόμος Δ´, 1η έκδ., Aθήνα

2000 (2η έκδ. 2003). Μία δεύτερη έκδοση θα πραγματοποιηθεί το 1819.

5. Geneviève

E

spagne

και Udo

S

chöning

(επιμ.),

Claude Fauriel et l’Allemagne.

Idées pour une philologie des cultures

, Honoré Champion, Παρίσι 2014.

6. Αλέξης

Π

ολίτης

,

Η ανακαλυψη των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών. Προϋπο-

θεσεις, προσπαθειες και η δημιουργία της πρώτης συλλογής, Αθ να

2

1999. Του ίδιου,

« La seconde vie des chansons populaires grecques. Modes d’incorporation de

l’élément populaire dans l’intelligentsia du XIXe siècle »,

Historical Review /

La Revue Historique,

Institut de Recherches Neohelleniques, VIII (2011) 47-59.