Previous Page  89 / 198 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 198 Next Page
Page Background

Αριστέα Κομνηνέλλη

88

της. Ωστόσο, εκείνο που γεννά την οργή του θείου δεν εί-

ναι η ερωτική σχέση αλλά το γεγονός ότι ο Αβελάρδος, αφού

παντρεύεται την Ελοΐζα κρυφά, την πείθει στη συνέχεια να

λάβει το μοναστικό σχήμα. Ο λόγος της κίνησής αυτής είναι η

πεποίθησή του ότι η φήμη του ως θεολόγου θα πληττόταν αν

μάθαιναν οι μαθητές του ότι δεν είναι αποκλειστικά απορρο-

φημένος από τη φιλοσοφική σκέψη. Αυτή λοιπόν η απόσυρση

της Ελοΐζας από τα εγκόσμια καθ’ υπόδειξη του Αβελάρδου,

ο οποίος δεν είχε το θάρρος «μήτε ν’ ἀπαιτήσῃ αὐτήν ὠς σύ-

ζυγόν του, μήτε ν’ ἀφήσῃ αὐτήν ἐν τῷ κόσμῳ», γεννά το μέ-

νος του Φυλβέρτου. Στη συνέχεια, η Ελοΐζα θα υπηρετεί τον

Κύριο, αρχικά σε μοναστήρι στο «Ἀργεντέλλιον» (Argenteuil),

και έπειτα, ως ηγουμένη πλέον, στο μοναστήρι του Παρακλή-

του το οποίο ίδρυσε ο ίδιος ο Αβελάρδος. Όσο για εκείνον,

εγκαταλείπει επίσης τα εγκόσμια, αλλά με τη διδασκαλία του

προκαλεί τους εκκλησιαστικούς κύκλους από τους οποίους

διώκεται. Αφού περιπλανηθεί σε διάφορα μοναστήρια θα πε-

ράσει τις τελευταίες του μέρες στο μοναστήρι του Κλυνί υπό

την προστασία του ηγούμενου Πέτρου του Σεβάσμιου (Pierre

le Vénérable). Η Ελοΐζα, μετά τον θάνατό του, θα ζητήσει τα

λείψανά του από τον ηγούμενο με τον οποίο θα έχει αλλη-

λογραφία. Ένα από τα γράμματα αυτά θα μας απασχολήσει

παρακάτω.

Στο κείμενο αυτό, από την άποψη της μετάφρασης των

πολιτισμικών στοιχείων, θα μας απασχολούσε να εντοπίσου-

με εκείνα που αναπλάθουν τον μεσαιωνικό δυτικό κόσμο.

Ωστόσο, στοιχεία προσαρμογής στον ελληνικό μεσαίωνα σχε-

δόν δεν βρήκαμε. Στο μετάφρασμα, δεν επιχειρείται κάποια

πολιτισμική προσαρμογή και ο δυτικός μεσαιωνικός κόσμος

αποδίδεται με άνεση και ακρίβεια. Ωστόσο, χαρακτηριστικό

της μετάφρασης είναι η απαλοιφή. Φυσικά το φαινόμενο δεν

είναι πρωτοφανές για τον 19

ο

αιώνα. Είναι, πάντως, το μόνο

που συνιστά παρέμβαση στο πρωτότυπο. Στο τεύχος 187

υπάρχουν μεγαλύτερης έκτασης παραλείψεις όπως αναφορές

σε θεολογικές έριδες, εγκώμιο του ηγουμένου του Κλυνύ, του

Πέτρου του Σεβάσμιου, προς την Ελοΐζα ή περιγραφές τοπίων