Previous Page  535 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 535 / 562 Next Page
Page Background

Πανοσ Βλαγκοπουλοσ

534

Μηνιάτη

Τα γνωστά βιογραφικά στοιχεία της Μαργαρίτας Μηνιάτη, όπως μπορεί να

τα πληροφορηθεί κάποιος ρίχνοντας μια ματιά στη σχετική ιστοσελίδα του

ΕΚΕΒΙ,

14

είναι τα εξής: γόνος της αρχοντικής κερκυραϊκής οικογένειας Αλβά-

να, υιοθετήθηκε από τον Sir Frederick Adam, τον Άγγλο Ύπατο Αρμοστή

των Ιονίων Νήσων μεταξύ 1824 και 1832, ο οποίος έκτισε το Mon Repos για

να στεγάσει τον έρωτά του με τη Nίνα Παλατιανού (θεία της Μαργαρίτας).

Έζησε με τους θετούς της γονείς στην Κέρκυρα και στο Madras (Ινδία), ενώ

στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στην Ιταλία. Το 1844 παντρεύτηκε στη Ρώμη τον

Κεφαλλονίτη ζωγράφο Γεώργιο Μηνιάτη. Το 1846 εγκαταστάθηκε στη Φλω-

ρεντία. Στο σπίτι της συγκεντρώνονταν προσωπικότητες της εποχής, με τις

οποίες η Μαργαρίτα συνδέθηκε με πνευματικούς δεσμούς και για τους οποί-

ους υπήρξε πηγή έμπνευσης. Από το 1860 άρχισε να συνεργάζεται με ιταλικές

εφημερίδες και περιοδικά, ενώ από το 1857 ήταν συνεργάτις της εφημερίδας

του Λονδίνου

Ημερήσια Νέα

. Το 1866 δημοσίευσε μελέτη για το έργο του

Δάντη και ακολούθησε, το 1869, η μελέτη της

Σχεδιάσματα περί του ιστορι-

κού παρελθόντος της Ιταλίας

(1876). Το 1873 δημοσίευσε τη μονογραφία

Το

θέατρο του Μπαϋρόυτ και η μουσική αναμόρφωση του Ριχάρδου Βάγκνερ

στη

γαλλόφωνη αθηναϊκή εφημερίδα

Ελληνική Ανεξαρτησία

και λίγο αργότερα

εξέδωσε τη μελέτη

Η ζωή και το έργο του Correggio

, για την οποία αναγο-

ρεύτηκε «πολίτις» της πόλεως του Correggio το 1882. Το τελευταίο έργο

της ήταν η μελέτη

Αικατερίνη της Σιέννας

. «Με το σύνολο του έργου της»,

καταλήγει το μικρό βιογραφικό σημείωμα του ΕΚΕΒΙ, «η Μηνιάτη αναδεί-

χτηκε ως μια από τις σημαντικότερες λόγιες της εποχής της σε πανευρωπαϊκή

κλίμακα». Πέθανε το 1887.

Schuré

Η σχέση της Μηνιάτη με τον λόγιο και συγγραφέα Edouard Schuré μας παρέ-

χει μια εξαιρετική ευκαιρία διερεύνησης συγκεκριμένων όψεων της αυτοκατα-

νόησης των ανθρώπων της τέχνης του 19ου αιώνα. Ο Schuré αντέτασσε τον

«ενθουσιασμό» (

inspiration

) και την «ενόραση» (

intuition

) στη θέση του

υπογραμμίζει ο Geiger, «η ιδεολογία δύναται να είναι “ψευδής”· σε ό,τι αφορά τη

νοοτροπία, το ερώτημα “αληθής ή ψευδής” είναι λογικώς απαράδεκτο». Βλ.

J

ong

, σ. 78.

14. Βλ.

http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t

=433, Ημερομηνία πρόσβασης [26/5/2014].