Previous Page  533 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 533 / 562 Next Page
Page Background

Πανοσ Βλαγκοπουλοσ

532

τα λόγια ενός πρωτοπόρου μελετητή του φαινομένου, του Léon Poliakov, «στο

τέλος του 19ου αιώνα ο αριανισμός ήταν τόσο νομιμοποιημένος μεταξύ των

διανοουμένων όσο σχεδόν η ύπαρξη του αιθέρα».

2

Το φαινόμενο έχει αρχίσει

εδώ και καιρό να λαμβάνεται υπ’ όψιν σε διάφορους τομείς της πνευματικής

ζωής του 19ου αιώνα· η σχετική έρευνα άλλοτε περιορίζεται στον εξειδικευμένο

χώρο του συγγραφέα (π.χ. η μονογραφία του Childs για τις ευγονιστικές από-

ψεις των σημαντικών μοντερνιστών της αγγλόφωνης λογοτεχνίας,

3

τα άρθρα

της Pasler για τον φυλετισμό στη γαλλική μουσική

4

και του υπογράφοντος

για τον φυλετισμό στη συλλογή ελληνικών δημοτικών τραγουδιών),

5

άλλοτε το

ενδιαφέρον παρελκύεται προς άλλη, κάπως πιο δημοσιογραφική, κατεύθυνση

(όπως π.χ. στην περίπτωση του

Black Athena

, το οποίο από νωρίς απόλαυσε

την τύχη των κλασικών βιβλίων: πολλοί μιλούσαν για αυτό χωρίς να το έχουν

διαβάσει – ιδίως στην Ελλάδα).

6

Πάντως, ούτε ο κλασικός και ευπώλητος

Ορι-

ενταλισ

μ

ός

του Said

7

ούτε η πασίγνωστη στους ιστορικούς μονογραφία του

Mosse,

8

αλλά ούτε και το προδρομικό βιβλίο του Barzun

9

έχουν σταθεί ικανά

να κλονίσουν το κυρίαρχο ιστοριογραφικό παράδειγμα: Ξανά και ξανά, λιγότε-

ρο ή περισσότερο σημαντικά θέματα του 19ου (και των αρχών του 20ού) αιώ-

να προσεγγίζονται δίχως να λαμβάνεται υπ’ όψιν το φυλετιστικό υπόβαθρο·

2. Ο αριανισμός αποτελεί την πλέον ρητή εκδήλωση του φυλετισμού, με την πεποί-

θηση στην ανωτερότητα της Αρίας φυλής. Βλ. Léon P

oliakov

, «Des mythes des

origines au mythe aryen»,

Annales

25/2 (1970), σ. 410. Όλες οι μεταφράσεις είναι

δικές μου.

3. David C

hilds

,

Modernism and Eugenics: Woolf, Eliot, Yeats, and the Culture

of Degeneration

, Cambridge University Press, Cambridge 2004. Ο ευγονισμός,

αν και διακριτέος από τον φυλετισμό, συγγενεύει σε πολλά σημεία με αυτόν, ιδίως στη

λεγόμενη αρνητική εκδοχή του (λήψη μέτρων εξόντωσης όσων διαφέρουν από το γενε-

τικό πρότυπο). Βλ. C

hilds

, «Introduction» στο

Modernism and Eugenics

, σ. 1-21.

4. Jann P

asler

, «Theorizing Race in Nineteenth-Century France: Music as

Emblem of Identity»,

Musical Quarterly

89/4 (2006), σ. 459-504.

5. Πάνος Β

λαγκοπουλος

, «Επιστημονικός Ρατσισμός και Αγνός Πατριωτισμός: Η

ιδεολογία πίσω από τις συλλογές δημοτικών τραγουδιών του Bourgault-Ducoudray

και του Άραμη»,

Μουσικός Λόγος

10 (2012), σ. 19-42· Panos V

lagopoulos

,

«“Songs of Our Race”: Ideologies behind the Collection and Harmonization of

Folks Songs»,

Journal of Modern Greek Studies

(2016), υπό κυκλ.

6. Martin B

ernal

,

Black Athena: The Afroasiatic Roots of Classical Civiliza-

tion

, 2 τόμοι, Vintage, Λονδίνο c1987.

7. Edward W. S

aid

,

Orientalism

, Routledge and Kegan Paul, Λονδίνο 1978.

8. George L. M

osse

,

Toward the Final Solution: A History of European Racism

,

Howard Fertig, Ν. Υόρκη 1978.

9. Jacques B

arzun

,

Race: A Study in Superstition

, Methuen, Λονδίνο 1938.