Πανοσ Βλαγκοπουλοσ
532
τα λόγια ενός πρωτοπόρου μελετητή του φαινομένου, του Léon Poliakov, «στο
τέλος του 19ου αιώνα ο αριανισμός ήταν τόσο νομιμοποιημένος μεταξύ των
διανοουμένων όσο σχεδόν η ύπαρξη του αιθέρα».
2
Το φαινόμενο έχει αρχίσει
εδώ και καιρό να λαμβάνεται υπ’ όψιν σε διάφορους τομείς της πνευματικής
ζωής του 19ου αιώνα· η σχετική έρευνα άλλοτε περιορίζεται στον εξειδικευμένο
χώρο του συγγραφέα (π.χ. η μονογραφία του Childs για τις ευγονιστικές από-
ψεις των σημαντικών μοντερνιστών της αγγλόφωνης λογοτεχνίας,
3
τα άρθρα
της Pasler για τον φυλετισμό στη γαλλική μουσική
4
και του υπογράφοντος
για τον φυλετισμό στη συλλογή ελληνικών δημοτικών τραγουδιών),
5
άλλοτε το
ενδιαφέρον παρελκύεται προς άλλη, κάπως πιο δημοσιογραφική, κατεύθυνση
(όπως π.χ. στην περίπτωση του
Black Athena
, το οποίο από νωρίς απόλαυσε
την τύχη των κλασικών βιβλίων: πολλοί μιλούσαν για αυτό χωρίς να το έχουν
διαβάσει – ιδίως στην Ελλάδα).
6
Πάντως, ούτε ο κλασικός και ευπώλητος
Ορι-
ενταλισ
μ
ός
του Said
7
ούτε η πασίγνωστη στους ιστορικούς μονογραφία του
Mosse,
8
αλλά ούτε και το προδρομικό βιβλίο του Barzun
9
έχουν σταθεί ικανά
να κλονίσουν το κυρίαρχο ιστοριογραφικό παράδειγμα: Ξανά και ξανά, λιγότε-
ρο ή περισσότερο σημαντικά θέματα του 19ου (και των αρχών του 20ού) αιώ-
να προσεγγίζονται δίχως να λαμβάνεται υπ’ όψιν το φυλετιστικό υπόβαθρο·
2. Ο αριανισμός αποτελεί την πλέον ρητή εκδήλωση του φυλετισμού, με την πεποί-
θηση στην ανωτερότητα της Αρίας φυλής. Βλ. Léon P
oliakov
, «Des mythes des
origines au mythe aryen»,
Annales
25/2 (1970), σ. 410. Όλες οι μεταφράσεις είναι
δικές μου.
3. David C
hilds
,
Modernism and Eugenics: Woolf, Eliot, Yeats, and the Culture
of Degeneration
, Cambridge University Press, Cambridge 2004. Ο ευγονισμός,
αν και διακριτέος από τον φυλετισμό, συγγενεύει σε πολλά σημεία με αυτόν, ιδίως στη
λεγόμενη αρνητική εκδοχή του (λήψη μέτρων εξόντωσης όσων διαφέρουν από το γενε-
τικό πρότυπο). Βλ. C
hilds
, «Introduction» στο
Modernism and Eugenics
, σ. 1-21.
4. Jann P
asler
, «Theorizing Race in Nineteenth-Century France: Music as
Emblem of Identity»,
Musical Quarterly
89/4 (2006), σ. 459-504.
5. Πάνος Β
λαγκοπουλος
, «Επιστημονικός Ρατσισμός και Αγνός Πατριωτισμός: Η
ιδεολογία πίσω από τις συλλογές δημοτικών τραγουδιών του Bourgault-Ducoudray
και του Άραμη»,
Μουσικός Λόγος
10 (2012), σ. 19-42· Panos V
lagopoulos
,
«“Songs of Our Race”: Ideologies behind the Collection and Harmonization of
Folks Songs»,
Journal of Modern Greek Studies
(2016), υπό κυκλ.
6. Martin B
ernal
,
Black Athena: The Afroasiatic Roots of Classical Civiliza-
tion
, 2 τόμοι, Vintage, Λονδίνο c1987.
7. Edward W. S
aid
,
Orientalism
, Routledge and Kegan Paul, Λονδίνο 1978.
8. George L. M
osse
,
Toward the Final Solution: A History of European Racism
,
Howard Fertig, Ν. Υόρκη 1978.
9. Jacques B
arzun
,
Race: A Study in Superstition
, Methuen, Λονδίνο 1938.