Previous Page  433 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 433 / 562 Next Page
Page Background

ΒΑΡΒΑΡΑ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ

432

εντελώς ανεκμετάλλευτους τους γυναικείους χαρακτήρες, έχοντας τοποθετή-

σει την όλη δράση του έργου μετά τον θάνατο του κεντρικού προσώπου –της

μητέρας του Αγριππίνας–, με το οποίο ο αυτοκράτορας συνδέεται με στενό-

τατους δεσμούς. Σίγουρα δεν πετυχαίνει την πρόθεσή του να απομακρυνθεί

από τα ρομαντικά πρότυπα του Σαίξπηρ και του Ουγκώ και να πλησιάσει το

αρχαίο ελληνικό. Ο συγγραφέας υπέβαλε το έργο στον Βουτσιναίο ποιητικό

διαγωνισμό του 1870. Η επιτροπή, αν και αξιολόγησε θετικά την πλοκή και

τους διαλόγους, ωστόσο επέκρινε το θέμα και εντόπισε την απουσία σεβασμού

στην ιστορία, συμβουλεύοντας τον συγγραφέα να διαβάζει περισσότερο και

να γράφει λιγότερο. Ο Αμπελάς, στον πρόλογο της έκδοσης, απάντησε στους

κριτές του επισημαίνοντας την παρακμή του διαγωνισμού και επικρίνοντας

ιδιαίτερα τον εισηγητή Θ. Ορφανίδη.

27

Η δεύτερη απόπειρα δραματοποίησης της ζωής του Ρωμαίου αυτοκράτορα,

αν και προέρχεται από τον επαρχιακό ελληνισμό, ωστόσο αποκτά ιδιαίτερη

βαρύτητα, καθόσον εντάσσεται στη συγγραφική παραγωγή μιας σημαντικής

πολιτικής και πνευματικής προσωπικότητας της Πάτρας του 19ου αιώνα, του

Ανδρέα Ρηγόπουλου.

28

Η θεατρική του ενασχόληση, περιφερειακή σε σχέση με

την υπόλοιπη, είχε ως αποτέλεσμα δύο ιστορικά δράματα, τον

Ιωάννη Μίλτωνα

και τον

Νέρωνα εν Κορίνθω

. Στον

Μίλτωνα

, στο πρόσωπο του Άγγλου ποιητή

και επαναστάτη ο Ρηγόπουλος φωτίζει μια θετική ιστορική προσωπικότητα,

δίνοντας ένα υπόδειγμα πολιτικού ηγέτη και διανοούμενου. Αντίθετα στον

Νέρωνα εν Κορίνθω

29

προβάλλει μια σκοτεινή προσωπικότητα, αποβλέποντας

να στιγματίσει τις αρνητικές επιπτώσεις της δράσης του και κυρίως την πολι-

τική και ηθική διαφθορά.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα δραματικά πρόσωπα. Ο συγγραφέας επιλέ-

γει από τις διάφορες φάσεις της μυθολογικής, της ιστορικής, της πνευματικής

και της καλλιτεχνικής ιστορίας του ελληνικού πολιτισμού επιφανείς προσω-

πικότητες. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά: Αγαμέμνονα, Λεωνίδα, Περίανδρο,

27. Κυριακή Π

ετράκου

,

Οι θεατρικοί διαγωνισμοί

,

1870-1925

, Ελληνικά Γράμματα,

Αθήνα 1999, σ. 40-41.

28. Ευανθία Σ

τιβανάκη

, «Παναγιώτης Συνοδινός και Ανδρέας Ρηγόπουλος. Δύο

ρομαντικοί συγγραφείς στην Πάτρα του 19ου αιώνα» στον τόμο

Πρακτικά Α΄ Πανελ-

λήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου

,

Σχέσεις του ευρωπαϊκού με το νεοελληνικό θέατρο

,

επιμ. Ιωσήφ Βιβιλάκης, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ, Ergo, Αθήνα 2002, σ.

90-92.

29. Ανδρέας Ρ

ηγόπουλος

,

Νέρων εν Κορίνθω

, δράμα εις πράξεις πέντε, Τυπ.

«Μέντορος», Αθήναι 1879. Οι αναγραφόμενες σελίδες στο κυρίως κείμενο παραπέ-

μπουν στην έκδοση αυτή.