Previous Page  431 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 431 / 562 Next Page
Page Background

ΒΑΡΒΑΡΑ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ

430

δαιμονιζόμενον».

22

Στο πλαίσιο των αισθητικών παραμέτρων της εποχής, η

ένταξή του «εις τας απαιτήσεις της ρομαντιζούσης Ουγείου και Σαιξπηρεί-

ου Σχολής»

23

συνιστά εκ προοιμίου κριτήριο καταξίωσης. Ωστόσο η επιτροπή

του διαγωνισμού το απέρριψε, επειδή έκρινε ότι ο χαρακτήρας του Νέρωνα

δεν ανταποκρινόταν στον ηθικοδιδακτικό χαρακτήρα του θεάτρου. Ο Αμπελάς

υπεραμύνεται του έργου του αντιπαραβάλλοντας τους τραγικούς χαρακτήρες

του μητροκτόνου Ορέστη και της παιδοκτόνου Μήδειας.

24.

Στο έργο κυριαρχεί η θηριωδία του Νέρωνα και η αντίδραση που έχει προ-

καλέσει στις τάξεις των συγκλητικών, οι οποίοι συνωμοτούν για να τον εκθρο-

νίσουν και να ανακηρύξουν αυτοκράτορα τον Γάλβα. Πάνω στον νωπό τάφο

του Σενέκα, ενός από τα θύματα του αυτοκράτορα, και ενώπιον της ετοι-

μοθάνατης συζύγου του φιλοσόφου, της Παυλίνας, ο όρκος των συνωμοτών

αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Ο κομπασμός του Νέρωνα για τις καλλιτεχνικές

του επιδόσεις και η απαίτησή του να λατρεύεται ως θεός χλευάζεται και απο-

δοκιμάζεται ζωηρά από τους συγκλητικούς, που υποστηρίζουν με πάθος τις

δημοκρατικές παραδόσεις και τα χρηστά ρωμαϊκά ήθη. Ο μόνος που του μένει

πιστός μέχρι το τέλος και τον ακολουθεί και στον θάνατο είναι ο απελεύθερος

Σπόρος, τον οποίο οι πηγές αναφέρουν ότι παντρεύτηκε επειδή έμοιαζε της

Ποππαίας.

25

Ο Σπόρος θα του αναγγείλει την πυρκαγιά της πρωτεύουσας,

θέαμα το οποίο απολαμβάνει τραγουδώντας με τη λύρα του και νομίζοντας ότι

έγινε ο «Βιργίλιος της Ρώμης» (σ. 34):

Πόση έμπνευση μοι δίδει τούτο!

Όμοιον μοι φαίνεται με της

αρχαίας Τροίας την πυρπόλησιν

καθώς την περιγράφει ο Βιργίλιος (σ. 32).

Ο Αμπελάς, επιχειρώντας να δώσει δραματικό ενδιαφέρον στο έργο του

«ποιητική αδεία», αυθαιρετεί σε σχέση με τις πηγές, παρουσιάζοντας τη δεύ-

τερη σύζυγο του Νέρωνα, την Ποππαία, ως το αντίπαλον δέος του παρανοϊ-

κού αυτοκράτορα. Επιθυμώντας να τον συνετίσει, τον ικετεύει να σταματήσει

τις αποτρόπαιες πράξεις:

22.

Ό.π.

23.

Το ίδιο

, σ. ζ΄.

24.

Το ίδιο

, σ. ιδ΄-ιε΄.

25. Ι

ωσήφ

, ό.π.