Μιχαλησ Γεωργιου
414
ου 1841 στο Neue Palais, στο Πότσνταμ,
11
σε μετάφραση Γιόχαν Κρίστιαν
Ντόνερ.
12
Η προσέγγιση του Τικ διαμορφώθηκε σύμφωνα με το αίτημα του
Φρειδερίκου Γουλιέλμου Δ΄ η παράσταση να εκφράσει την εγελιανού τύπου
σύγκρουση μεταξύ της απόλυτης πίστης της Αντιγόνης σε παραδοσιακές θρη-
σκευτικές πεποιθήσεις και τις αξιώσεις του Κρέοντα ως εκφραστή της πόλεως,
που επιβάλλει την υποταγή στο κοινό συμφέρον. To ενδιαφέρον του Γουλιέλ-
μου για την αρχαία τραγωδία ήταν ο απόηχος των κλασικιστικών διδαγμάτων
του Βίνκελμαν για την αρχαία Ελλάδα.
13
Σκοπός της παράστασης του Τικ ήταν
η αναβίωση πτυχών των αρχαίων θεάτρων.
14
Γι’ αυτό τον λόγο το θέατρο του
Πότσνταμ ανακατασκευάστηκε. Το προσκήνιο ενώθηκε με διπλή σκάλα με την
ορχήστρα, στην οποία βρίσκονταν οι μουσικοί και ο χορός, ενώ στο κέντρο
υπήρχε ένας βωμός.
15
Ο ανώνυμος συγγραφέας του άρθρου αποκαλύπτει ότι
σπούδαζε την περίοδο αυτή σε γερμανικό πανεπιστήμιο.
16
Επηρεασμένος από
το βιβλίο των Γερμανών φιλολόγων και αρχαιολόγων August Böckh, Ernst
Heinrich Toelken και Friedrich Christoph Förster
Για την Αντιγόνη του Σο-
φοκλή και την παρουσίασή της στο βασιλικό θέατρο στο neuen Palais στο
Σανσουσί
(
Über die Antigone des Sophokles und ihre Darstellung auf dem
königlichen Schloßtheater im neuen Palais bei Sanssouci
), που εκδόθηκε
στο Βερολίνο το 1842 και περιέχει φιλολογική περιγραφή της παράστασης,
αισθητική ανάλυση στον ορίζοντα του Χέγκελ, καθώς και περιγραφή για τα
προβλήματα που αντιμετώπισε ο Τικ κατά την αναβίβασή της,
17
ανέφερε στο
πρώτο μέρος του άρθρου του:
11. Erika
F
ischer
-L
ichte
, «Berliner Antikenprojekte, 150 Jahre Theaterges-
chichte» στον τόμο
Antike Tragödie Heute, Vorträge undMaterialen zumAntiken-
Projekt des Deutschen Theaters
, επιμ. Erika Fischer-Lichte – Matthias Dreyer,
Henschel, Βερολίνο 2007, σ. 113.
12. Peter
B
rown
– Suzana
O
grajensek
,
Ancient Drama in Music for the Mo-
dern Stage
, Οξφόρδη, ΗΠΑ 2010, σ. 46.
13. John E.
T
oews
,
Becoming Historical. Cultural Reformation and Public Me-
mory in Early Nineteenth-Century Berlin
, Cambridge University Press, Cambridge
2004, σ. 265.
14.
B
rown
–
O
grajensek
,
σ. 46.
15. Michael P.
S
teinberg
,
Listening to Reason: Culture, Subjectivity, and Nine-
teenth-Century Music
, Princeton University Press, Princeton 2004, σ. 115.
16. «H Αντιγόνη του Σοφοκλέους εν Βερολίνω διδασκομένη»,
ό.π
.
17. August
B
öckh
– Ernst H.
T
oelken
– Friedrich C.
F
örster
,
Über die Anti-
gone des Sophokles und ihre Darstellung auf dem königlichen Schloßtheater im
neuen Palais bei Sanssouci
, Schroeder, Βερολίνο 1842.