Previous Page  412 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 412 / 562 Next Page
Page Background

411

Μ

ιχαλησ

Γ

εωργιου

Το γερμανικό και το «δικό μας» θέατρο κατά τον 19ο αιώνα

Η διαδικασία προσδιορισμού της εθνικής ταυτότητας ως φαντασιακής κατα-

σκευής εξελίσσεται μέσω αντιθετικών διεργασιών, οι οποίες καθορίζονται από

τις αμοιβαίες σχέσεις ενδογενών και εξωγενών παραγόντων. Στο πλαίσιο αυτό,

η εθνική ταυτότητα μεταβάλλεται συνεχώς μέσα από διαλεκτικές αντιφάσεις,

με το θέατρο συχνά να συντελεί στη διαδικασία προσδιορισμού της. Οι μεθο-

δολογικές αυτές προϋποθέσεις πρέπει να ληφθούν υπόψη, ώστε να κατανοή-

σουμε καλύτερα το ενδιαφέρον που έδειξαν για το γερμανικό θέατρο οι Έλλη-

νες λόγιοι κατά τον 19ο αιώνα. Ο γερμανικός Νεοκλασικισμός παίζει στο θέμα

μας τον ρόλο ενός προδρόμου. Η άνοδός του σχετίστηκε με την ανάπτυξη της

επιστήμης της αρχαιολογίας και την προσφορά του Γιόχαν Γιόακιμ Βίνκελμαν,

ο οποίος το 1755 κυκλοφόρησε στη Δρέσδη το συγγράμμά του

Σκέψεις για τη

μίμηση των ελληνικών έργων στη ζωγραφική και τη γλυπτική

, στο οποίο δια-

κήρυττε ότι η αρχαία ελληνική τέχνη χαρακτηρίζεται από απλότητα και ήρεμο

μεγαλείο και υποστήριζε ότι οι σύγχρονοι καλλιτέχνες πρέπει να διδαχτούν

από τους αρχαίους.

1

Το 1764 εξέδωσε στη Δρέσδη την

Ιστορία της τέχνης

της Αρχαιότητας

, όπου το ταξινομητικό σχήμα που κατασκεύασε και οι αισθη-

τικές αναλύσεις του τον έκαναν να αναπτύξει την ιδέα περί ανωτερότητας

της αρχαίας ελληνικής τέχνης και φιλοσοφίας, προτρέποντας στη δημιουργική

μίμησή τους από τους συγχρόνους του.

2

Η επιρροή που άσκησε η αρχαία

ελληνική τέχνη και φιλοσοφία, μέσω του Βίνκελμαν, στους Λέσσινγκ, Χέρντερ,

Γκαίτε, Σίλλερ, Βίλχελμ φον Χούμπολτ, Χαίλντερλιν, Χάινε, Νίτσε είναι αυτό

1. Johann J.

W

inckelmann

,

Gedanken über die Nachahmung der griechischen

Werke in der Malerei und Bildhauerkunst

, Reclam, Στουτγάρδη 1990.

2.

W

inckelmann

,

Geschichte der Kunst des Alterthums

, Akademischer Verlag,

Βιέννη 1776.