ΗΡΩ ΚΑΤΣΙΩΤΗ
406
όλους τους παρισταμένους να δειπνήσουν μαζί του: «Σήμερα ούλοι ίσα κι
όμοια, λέει, Ρεπούμπλικα... Μα νότα μπένε, μόνο για ’πόψε κι’ αύριο ο πάσα
ένας ’ς το πόστο του!».
Ο Σπυρίδων Καλύβας προσπάθησε να δώσει μιαν άλλη διάσταση στους
Νέους Μυλωνάδες
, απορρίπτοντας ό,τι θεωρούσε απίθανο κι αφύσικο στους
παλιούς. Έτσι όμως, το έργο του δεν άφηνε πολλά περιθώρια στους ηθοποι-
ούς κι όλα τα ατού της παλιάς φάρσας, αυτά ακριβώς που εκμεταλλεύτηκε ο
Παντόπουλος, βγαίνανε απ’ το παιχνίδι.
Παρά τη σχετική τους αξία και την ευνοϊκή συγκυρία, παρά την αναγνω-
ρισιμότητα του συγγραφέα τους, αλλά και τη δημοσιογραφική του ιδιότητα
–κλειδί για το ανέβασμα καινούριου έργου στη σκηνή, οι
Νέοι Μυλωνάδες
ούτε το 1888-1889 ούτε αργότερα φαίνεται να είδανε τα φώτα της ράμπας.
Σημειώσαμε ωστόσο στην αρχή ότι συναντάμε κάποιες φορές, στα χρόνια που
ακολουθούν την έκδοση των
Νέων Μυλωνάδων
, κωμωδία να παίζεται μ’ αυτόν
τον τίτλο. Με μια δεύτερη ματιά όμως, αντιλαμβανόμαστε πως πρόκειται για
τους παλιούς, γνωστούς
Μυλωνάδες
κι όχι για το έργο του Καλύβα: οι θίασοι
παρουσιάζουν καινούρια για το κοινό τραγούδια κι επιδιώκουν να προσελκύ-
σουν θεατές, γι’ αυτό προσθέτουν στον τίτλο των
Μυλωνάδων
τον προσδιο-
ρισμό
Νέοι
. Αξίζει λοιπόν ν’ αναφερθούμε εδώ, για του λόγου το αληθές, σε
τρεις γνωστές περιπτώσεις, δύο από εφημερίδες και μία από πρόγραμμα:
Στον
Ταχυδρόμο
της Αλεξάνδρειας, 11/23 Νοεμβρίου 1890, ανάμεσα στις
παραστάσεις του θιάσου “Μένανδρος”, στο θέατρο Ζιζίνια, γίνεται λόγος και
για τους
Νέους Μυλωνάδες
, «μετά των ωραίων ασμάτων», που παρουσιά-
στηκαν στις 6 Νοεμβρίου, «εν μέσω ενθουσιασμού και χειροκροτημάτων». Ο
συντάκτης γράφει μονάχα για την επιτυχία που είχαν τα τραγούδια: ο Ευάγγε-
λος Παντόπουλος, «ο Αριστοφάνης της εποχής», αναγκάστηκε να επαναλά-
βει «το δημώδες Αθηναϊκόν άσμα κατ’ απαίτησιν των θεατών». Η Χαρίκλεια
Αθανασοπούλου, και μόνη και με τον Παντόπουλο, τραγούδησε αλάνθαστα
και με χάρη.
30
30. «Θεατρικά», εφημ.
Ταχυδρόμος
(Αλεξάνδρειας), αρ. 123, 11/23 Νοεμβρίου
1890, σ. [3]. Στο δημοσίευμα δεν αναφέρονται ρόλοι. Εν τούτοις, στο: Θόδωρος
Χ
α
-
τζηπανταζής
,
Από του Νείλου μέχρι του Δουνάβεως: το χρονικό της ανάπτυξης του
ελληνικού επαγγελματικού θεάτρου στο ευρύτερο πλαίσιο της Ανατολικής Μεσογείου,
από την ίδρυση του ανεξάρτητου κράτους ώς τη Μικρασιατική καταστροφή
, Πανεπι-
στημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2012, τ. Β2,
Παράρτημα – Κίνηση Ελληνικών
Θιάσων
(1876-1897), Ημερολόγιο παραστάσεων, σ. 783, στην παράσταση 6/11/1890,