Ευριπιδησ Γαραντουδησ
34
ναντι σε στιχουργικές μορφές με μεγάλη παράδοση στη νεοελληνική ποίηση,
όπως η ομοιοκαταληξία, και με αναγνωρισμένη ξένη καταγωγή, όπως ο ενδε-
κασύλλαβος.
24
Στο ποίημά του ο Καρασούτσας, ενεργώντας ποιητική αδεία
αλλά έχοντας και αρχαιογνωστική κάλυψη (τον Πλούταρχο), αντιστρέφει τους
όρους: δεν χρειάζεται να ανασχεθούν τα οθνεία μέτρα, ποιήματα και γενικότε-
ρα είδη, αφού και αυτά κατά βάθος, εν προκειμένω το σύγχρονο μελόδραμα,
κατάγονται από την αρχαία Ελλάδα.
25
Το δεύτερο ποίημα του Καρασούτσα, « Ἐπιστολὴ πρὸς Λέανδρον. Περὶ
ἑλληνικῆς ποιήσεως καὶ γλώσσης», εκτείνεται σε 9 σελίδες της
Βαρβίτου
και
είναι γραμμένο σε 224 ιαμβικούς δεκαπεντασύλλαβους με πλεκτή ή ζευγαρω-
τή ομοιοκαταληξία.
26
Το ποίημα, που, σύμφωνα με τη μοναδική σημείωσή του,
γράφτηκε το 1853,
27
απευθύνεται προς τον Λέανδρο, ο οποίος δεν είναι άλλος
από τον πρότυπο για την ελληνική πνευματική αναγέννηση ήρωα του μυθιστο-
ρήματος του Παναγιώτη Σούτσου
Ο Λέανδρος
(1834)
28
και σε μεγάλο βαθμό
είναι συγγενικό με το ποίημα του Αλέξανδρου Σούτσου « Ἐπιστολὴ πρὸς τὸν
24. Βλ. σχετικά Γ
αραντουδης
, «H αναβίωση της αρχαίας ελληνικής μετρικής τον
19ο αιώνα. H μετρική θεωρία και πράξη του Aλέξανδρου Pίζου Pαγκαβή», σ. 35-36.
25. Η στάση του Καρασούτσα είναι αντίστοιχη με εκείνη του Γεωργίου Ζαλοκώ-
στα, ο οποίος σε σύντομο άρθρο του υποστήριξε τον ενδεκασύλλαβο ως στίχο κατάλ-
ληλο για κάθε ποιητικό είδος. Είναι γνωστό ότι ο Ζαλοκώστας πνευματικά συνδεόταν
με την Iταλία και τα Eπτάνησα, αλλά και εφάρμοσε ένα οικείο στους Aθηναίους
λογίους τέχνασμα: κατοχύρωσε τα πάτρια ένσημα του στίχου, γράφοντας ότι «ὁ ἐνδε-
κασύλλαβος ἐπολιτογραφήθη μὲν εἰς τὴν Ἰταλίαν, ἀλλ’ εἶναι στίχος τῆς ἀρχαίας ἑλλη-
νικῆς ποιήσεως». Βλ. Γεώργιος
Ζ
αλοκώστας
, «Ποίησις»,
Πανδώρα
2/28 (15.5.1851),
σ. 679.
26. Βλ. Κ
αρασουτσας
, σ. 122-130.
27. Η σημείωση, «Τὸ ποίημα τοῦτο ἐγράφη κατὰ τὸ 1853 τὸ τετρακοσιοστὸν ἔτος
μετὰ τὴν ἅλωσιν» (
το ίδιο
, σ. 129), δίνει στο ποίημα του Καρασούτσα σαφώς μεγα-
λοϊδεατική προοπτική.
28. Τη σύνδεση του Λέανδρου του ποιήματος του Καρασούτσα με τον ήρωα του
ομώνυμου μυθιστορήματος του Παναγιώτη Σούτσου επεσήμανε ο Νάσος Β
αγενας
,
«Για την πεζογραφία στα Επτάνησα (και στην Ελλάδα γενικά) τον 19ο αιώνα»,
Γκιό-
στρα. Κείμενα κριτικής διαμάχης
, Μικρή άρκτος, Αθήνα 2012, σ. 120-170: 156-157:
« Όλα δείχνουν ότι ο
Λέανδρος
[του Σούτσου] εθεωρείτο από τους περισσότερους
έργο “άξιο της μεγάλης φήμης του” (1839) και “το άριστον παρ’ ημίν μυθιστορικόν
δοκίμιον” (1868)». Και στην υποσημείωση: «Ι. Καρασούτσας,
Η βάρβιτος
, Αθήνα
1860, β΄. Γοητευμένος, μάλιστα, από τον ήρωα του μυθιστορήματος ο Καρασούτσας
απευθύνει μακρότατη –γραμμένη το 1853– ποιητική “Επιστολή προς Λέανδρον, περί
ελληνικής ποιήσεως και γλώσσης” (περιέχεται στην
Βάρβιτον
)».