Previous Page  255 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 255 / 562 Next Page
Page Background

Παναγιωτησ Κιμουρτζησ – Αννα Μανδυλαρα

254

Το παρόν κείμενο, χωρίς να αμφισβητεί την ιστοριογραφική συμβολή του

Κωνσταντίνου Παραρρηγόπουλου στην ανάδειξη του Βυζαντίου και την πολι-

τική κατίσχυση του Ιωάννη Κωλέττη στη διαμόρφωση της ‘Μεγάλης Ιδέας’

ως συγκεκριμένου πολιτικού προτάγματος και παράλληλα με τις προφορικές

παραδόσεις βυζαντινών μύθων και συλλογικών προφητειών και χρησμών, διε-

ρευνά την πολιτική ιδεολογία του οίκου των Βίτελσμπαχ και του δυναστικού

περιβάλλοντός του, σε σχέση με την πρόσληψη του Βυζαντίου στη συγκρότη-

ση της ‘Μεγάλης Ιδέας’, ως σημαντικής και, εν πολλοίς, αδιερεύνητης όψης

του νεοελληνικού εθνικισμού. Το εγχείρημα αυτό, παρότι βασίζεται σε πρωτο-

γενές υλικό που είναι διάσπαρτο και υπαινικτικό (πανηγυρικοί και πρυτανι-

κοί λόγοι του Οθώνειου Πανεπιστημίου, άρθρα – βιβλία – απομνημονεύματα

επιφανών Βαυαρών, η αλληλογραφία της Βασίλισσας Αμαλίας, αρχιτεκτονικές

προτάσεις για κτίρια της Αθήνας, επίσημες δημόσιες τελετές), εγγράφεται

στην προοπτική μιας ευρύτερης έρευνας για τις δημόσιες τελετές και επε-

τείους κατά την οθωνική περίοδο και ευελπιστεί να συμβάλει στην ιδιαίτερα

ισχνή ιστοριογραφική παραγωγή και συζήτηση περί του θεσμού της μοναρχίας

στην Ελλάδα του 19ου και του 20ού αιώνα.

2

2. Πρόκειται για θέμα που απασχολεί διαρκώς τις μελέτες μας και οδηγεί σταδι-

ακά στη συγκρότηση ενός σχετικού βιβλίου. Εδώ παραπέμπουμε στις δύο τελευταίες

από τις συναφείς εργασίες μας: Παναγιώτης Γ.

Κ

ιμουρτζης

– Άννα Β. Μ

ανδυλαρα

,

«Ο Θρόνος και ο “κρατικός φιλελληνισμός”. Πρωτόκολλο και Θέαμα στις δημόσι-

ες τελετουργίες κατά την Οθωνική βασιλεία» στον τόμο

Πρακτικά Διεθνούς Συνε-

δρίου, Φιλελληνισμός. Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα και τους Έλληνες από το

1821 ώς σήμερα

(5-7.9.2013 Άρτα/Δήμος Νικολάου Σκουφά – Πανεπιστήμιο Ιωαν-

νίνων)

, Ηρόδοτος, Αθήνα 2015, σ. 611-632·

Κ

ιμουρτζης

– Μ

ανδυλαρα

, «Δημόσιες

εορτές στην Ελλάδα, 1830-1860. Γένεση του κρατικού συμβολισμού»,

Δωδώνη

38-42,

Ιωάννινα 2008-2013, σ. 217-240. Από την πρόσφατη βιβλιογραφική παραγωγή για

τον θεσμό της μοναρχίας βλ. Κώστας Μ. Σ

ταματοπουλος

,

Περί της Βασιλείας στη

Νεώτερη Ελλάδα

, Καπόν, Αθήνα 2015· Χ

ατζοπουλος

, ό.π.· Marios H

atzopoulos

,

«Receiving Byzantium in Early Modern Greece (1820s-1840s)» στον τόμο

Héri-

tages de Byzance en Europe du Sud-Est à l’époque moderne et contemporaine

,

επιμ. Olivier Delouis – Anne Couderc – Petre Guran, École Francaise d’Athènes

– Mondes Méditerranéens et Balkaniques, σ. 219-229. Εξαιρετικά ενδιαφέρου-

σες θεωρήσεις για τη μοναρχία αποτελούν και οι μελέτες: Πασχάλης Κ

ιτρομηλιδης

,

«Δύο “νεοκλασικά” βασίλεια την εποχή του εθνικισμού» στον τόμο

Αθήνα – Μόναχο.

Τέχνη και Πολιτισμός στη νέα Ελλάδα

, επιμ. Μαριλένα Κασιμάτη, Εθνική Πινακοθή-

κη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Αθήνα 2000, σ. 33-37· Marie-Elisabeth M

itsou

,

«Le philhellénisme bavarois et la “Grande Idée”» στον τόμο

Philhellénismes et

transferts culturels dans l’Europe du XIXe siècle

,

επιμ. Michel Espagne,

Revue

germanique internationale

1-2 (2005), σ. 35-44. Τέλος, ο ερευνητής μπορεί να βρει