ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ν. ΛΕΟΝΤΣΙΝΗΣ
242
Οι επαναστατικές κινητοποιήσεις εκδηλώνονταν με θορυβώδεις και ενθου-
σιώδεις τρόπους προβολής και σχετίστηκαν με συμβολικούς εναγκαλισμούς
αδελφοποιΐας στις πλατείες των πόλεων και εντός των ναών, με κατάργηση,
αποκήρυξη και πυρπόληση σε δημόσιους χώρους (πλατείες) των τίτλων και
των προνομίων των ευγενών, με καταρρίψεις και καταστροφή εραλδικών και
γενεαλογικών συμβόλων, με επιβολή στη διοίκηση και στις νοταριακές πράξεις
του επαναστατικού ημερολογίου της Γαλλικής Επανάστασης, με εορταστικές
εμφυτεύσεις δέντρων ελευθερίας στις πλατείες των πόλεων.
14
Ακόμη, με προ-
πηλακισμούς των ευγενών αλλά και των υπερασπιστών τους που ανήκαν σε
άλλες κοινωνικές τάξεις, με συλλήψεις και περιορισμό τους κατ’ οίκον που
φρουρούνταν καθημερινά από επαναστατημένους πολίτες, καταλογίζοντας σε
αυτούς ειδεχθή εγκλήματα κατά των ιδίων και των άλλων συμπολιτών τους.
Επίσης, με αγροτικούς ξεσηκωμούς και μαζικές προσελεύσεις αγροτών και
άλλων κατοίκων της υπαίθρου στα αστικά κέντρα, με συναθροίσεις σε οικίες
ηγετικών στελεχών των εξεγερμένων κατοίκων, με συγκρούσεις σώμα με σώμα,
με διαχεόμενη γενικά τρομοκρατία, λίγο πολύ όμοια με εκείνην που είχε εμφα-
νιστεί στη Γαλλία.
15
Χ
ιώτης
,
Σειράς Ιστορικών Απομνημονευμάτων
, τ. 3, Νότης Καραβίας (επανέκδοση),
Αθήνα 1979, σ. 578
κ.εξ.
14. Παραθέτω, ως ενδεικτικό, το απόσπασμα χρονικού από χρονικογράφο της
περιόδου αυτής: «1799, Αυγούστου 10. ήλθεν ένας Κομμεσάριος Φραντζέζος από
την Ζάκυνθο, λεγόμενος Βιντζέντζος Ρενόν με εξουσία από το Γενεράλε των Κορφών
Φραντζέζον, λεγόμενον Άγγελον Γεντίλη. Και ερχόμενος ο Κομμεσάριος εις τας 14
Αυγούστου έκαμε προσταγήν να χαλαστή και να εξαληφτή κάθε άρμα και ρετράτο
οπού να ευρίσκεται εις το Κάστρο και εις τα σπίτια των αρχόντων. Ομοίως έβαλε και
εκρέμασεν ένα σολντάδον με μιαν βαρέαν, και άλλα εργαλεία και ετζάκισε τον Άγιον
Μάρκον, οπού ήτον εις το Καστρότοιχον του Βούργου, και οπού αλλού ήτον τέτοιο
άρμα διά να μη φαίνεται. Και την άλλην ημέραν, 15 του ίδιου μηνός, εσυνάχθη πλή-
θος ανθρώπων με προσταγήν της νέας Γαλλικής Κυβερνήσεως και έστησαν εις τον
φόρον του εσταυρωμένου το δέντρον της Ελευθερίας και έβαλε και την Σημαίαν την
Φραντζέζικην, καίοντας εις την φωτιάν την ίδιαν ώραν τα πρεβελέκια χαρτιά των Αρ-
χόντων, κηρύττοντας ότι το χαρτόσημον της Γαλλικής Κυβερνήσεως γράφει από το
ένα μέρος “Ελευθερία” και από το άλλο “Ισότης” […]». Βλ.
Δ
ούκας
, ό.π.
15. Αποκαλυπτική είναι η ομολογία του Ελληνορώσου διοικητή της ρωσοτουρκικής
φρουράς των Κυθήρων Κωνσταντίνου Παρούτσικου-Διαμάντη σχετικά με τη μαχητι-
κότητα του ιερομόναχου Γεράσιμου Λογοθέτη. Όταν πήγε στο χωριό Λογοθετιάνικα
για να συναντήσει τον ιερομόναχο και να συζητήσει μαζί του την κατάσταση αναβρα-
σμού που διαμορφώθηκε στο νησί, συνάντησε, χωρίς να το περιμένει, μέσα και έξω
από το σπίτι του τους «προεστούς και κριτές» των χωριών, ιερείς καθώς και πλήθος
άλλων χωρικών με πρωτοστάτη τον ιερομόναχο Γεράσιμο Λογοθέτη. Όλοι είχαν κύριο