ΣΤΕΣΗ ΑΘΗΝΗ
138
αφορά τη σημασία που επιφυλάσσει η εποχή στην παραγωγή των Φώτων.
30
Επίσης, μάλλον ισχνή σε σχέση με τη μεταφραστική τους παρουσία είναι η
βιογράφηση δημοφιλών μυθιστοριογράφων: Walter Scott (
Χρυσαλλίς
,
Ιλισ-
σός, Έσπερος
), Alexandre Dumas (
H Eυτέρπη
,
O Φιλόκαλος Σμυρναίος
),
Octave Feuillet (
Aττικόν Mουσείον
), Paul Féval (
O Φιλόκαλος Σμυρναίος
),
Eugène Sue (
H Eυτέρπη
,
Ιωνική Μέλισσα
,
Aθήναιον
). Στην υποβαθμισμένη
θέση των μυθιστοριογράφων στο πάνθεον των βιογραφούμενων συνηγορούν
και σταχυολογημένες κρίσεις, όπως ο Hugo ως μυθιστοριογράφος είναι «ανα-
ντιρρήτως υποδεέστερος» της ποιητικής του αξίας (
O Mέντωρ
) ή η έμφαση
στο δραματικό έργο του Dumas έναντι του πεζογραφικού (
Η Ευτέρπη
).
Η βιογραφία ως πολιτισμική μεταφορά συμβάλλει στη συντήρηση και την
παγίωση ή στην ανανέωση και τον εμπλουτισμό του ρεπερτορίου. Ως ανα-
συγγραφή, δίπλα στη μετάφραση, την ανθολόγηση, την κριτική και τη λογο-
τεχνική ιστορία, μετέχει στην κατασκευή της εικόνας του ξένου λογοτέχνη.
Ο πρωτεύων ή ο δευτερεύων ρόλος της συναρτάται από τον χρόνο εμφάνι-
σης.
31
Όταν οι λογοτέχνες είχαν ήδη διανύσει ικανοποιητική μεταφραστική
πορεία, οι βιογραφίες στα περιοδικά συντήρησαν ή ενίσχυσαν την εικόνα
τους. Για συγγραφείς που δεν είχαν προλάβει να καθιερωθούν αποτέλεσαν
πρωτεύοντα παράγοντα γνωριμίας τους· χαρακτηριστική είναι περίπτω-
ση της βιογραφίας του Hugo το 1851 (
Η Ευτέρπη
), που έχει καταγραφεί
ως η πρώτη συστηματική παρουσίαση του έργου και της προσωπικότητάς
του,
32
όπως και του δημοσιεύματος «Ερρίκος Ίψεν» (
Εστία
), που έχει κατα-
χωρισθεί στην «ιψενική προπαίδεια»,
33
δίπλα στο οποίο θα πρέπει να προ-
30. Φίλιππος
Π
αππάς
, «Στοιχεία για τις μεταφραστικές τύχες λογοτεχνικών κει-
μένων του Διαφωτισμού την εποχή του ελληνικού ρομαντικού κλασικισμού (1830-
1880)» στον τόμο
Πρακτικά συνεδρίου προς τιμήν του Αλέξη Πολίτη
.
Λόγος και χρό-
νος στη νεοελληνική γραμματεία (18ος-19ος αιώνας
), επιμ. Στέφανος Κακλαμάνης
–
Αλέξης Καλοκαιρινός
–
Δημήτρης Πολυχρονάκης, ΠΕΚ, Ηράκλειο 2015, σ. 447-463.
31. Κ. Γ.
Κ
ασίνης
, «Η νεοελληνική «βορειομανία». Η ρήξη με το ρομαντικό πα-
ρελθόν» στον τόμο
Πρακτικά Ε΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών της
Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον
ελληνικό κόσμο (1204-2014): οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία
(Θεσσαλονί-
κη 2-5.10.2014)
,
επιμ. Κωνσταντίνος Α. Δημάδης, τ. 3, Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελ-
ληνικών Σπουδών, Αθήνα 2015, σ. 119-138.
32. Δέσποινα
Π
ροβατά
, «Η απήχηση του Βίκτορος Ουγκώ στην Ελλάδα κατά τον 19ο
αιώνα» στον τόμο
Βίκτωρ Ουγκώ (1802-1885). Ο ρομαντικός συγγραφέας, ο οραματιστής
στοχαστής, ο φιλέλληνας. 200 χρόνια από τη γέννησή του
, ΕΙΕ, Αθήνα 2002, σ. 104.
33. Νικηφόρος
Π
απανδρέου
,
Ο Ίψεν στην Ελλάδα
.
Από την πρώτη γνωριμία στην
καθιέρωση
, Κέδρος, Αθήνα 1983, σ. 16-20.