Νεοελληνικές σπουδές στην Κωνσταντινούπολη κατά τον 19
ο
αιώνα
389
αυτούς της Πόλης υπήρχαν βιβλιοθήκες και συλλογές χειρογράφων που συνι-
στούσαν τον πυρήνα ερευνητικών προσπαθειών, καρποί των οποίων απετέλε-
σαν οι βιβλιογραφικές συλλογές και εκδόσεις κειμένων, όπως του Legrand ή
ακόμα και του Κωνσταντίνου Σάθα, ο οποίος διέθετε πρόσβαση στο Μετόχιο
του Παναγίου Τάφου μέσω Κωνσταντινουπολιτών λογίων, όπως του Γεωργίου
Κωνσταντινίδη.
8
Οι πνευματικοί αυτοί θεσμοί (εκτός βεβαίως του Ελληνικού Φιλολογικού
Συλλόγου Κωνσταντινουπόλεως) και οι οικείες σπουδές δεν θεμελιώθηκαν τον
19ο αιώνα, αν και τότε γνώρισαν την ακμή τους. Παράλληλα με τη διατήρηση
της πρωτοκαθεδρίας της Κωνσταντινούπολης στον ορθόδοξο κόσμο μετά το
1453, μπορεί κανείς να παρακολουθήσει τη διαμόρφωση στη Βασιλεύουσα
μιας παράδοσης ιστορικής καταγραφής της νεοελληνικής φιλολογίας, σπέρμα-
τα της οποίας εντοπίζονται ήδη κατά τα τέλη του ΙΣΤ´ αιώνα, μεταξύ άλλων,
στους καταλόγους του λόγιου δυναμικού του ελληνισμού και της γραμμα-
τείας που οι συγγραφείς του παρήγαγαν. Επί παραδείγματι, μεγάλο μέρος
ιδεολογικού χάρτη επί οθωμανικής περιόδου με επίκεντρο την Κωνσταντινούπολη βλ.
ενδεικτικά Μανουήλ Γ
εδεων
,
Η πνευματική κίνησις του γένους κατά τον ιη΄ και ιθ΄
αιώνα
, Ερμής, Αθήνα 1999, σ. 23-47· Ματθαίος Π
αρανικας
,
Σχεδίασμα περί της εν
τω ελληνικώ έθνει καταστάσεως των γραμμάτων από αλώσεως
, Κωνσταντινούπολη
1867, σ. 3-36. Νεότερες προσεγγίσεις: I. K. H
assiotis
, «Aspects of Political Ideology
in the Greek Church under Ottoman Occupation»,
Balkan Studies
40 (1999), σ.
41-55· Paschalis M. K
itromilides
,
An Orthodox Commonwealth
, Part I: Identities,
Part 2: Religion and Politics, Ashgate, Aldershot, 2007∙ Nikolaos C
hrissidis
, «The
World of Orthodoxy» στο
The Oxford Handbook of Early Modern European
History, 1350-1750
, τ. 1, επιμ. Hamish Scott, Oxford University Press, Οξφόρδη
2015. Επίσης τα συλλογικά έργα:
Symposium L’Époque Phanariote (21-25.10.1970)
,
Ινστιτούτο Βαλκανικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1974·
Επιστημονικό Συμπόσιο (30-
31.10.1998), Ο εξω-ελληνισμός. Κωνσταντινούπολη – Σμύρνη 1800-1922
, Εταιρεία
Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 2000·
Επιστημονι-
κή Ημερίδα 13 Ιανουαρίου 2001, Ρωμιοί στην υπηρεσία της Υψηλής Πύλης
, Εταιρεία
μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, Αθήνα 2002.
8. Κωνσταντίνος Σ
αθας
,
Μεσαιωνική Βιβλιοθήκη
, τ. Γ΄, Τύποις του Χρόνου, Βενε-
τία 1872, σ. ια΄, πα΄, πβ΄, ϟα΄, ϟγ΄. Για τον Γεώργιο Κωνσταντινίδη βλ. Δημήτριος Σ
ταμα
-
τοπουλος
,
Το Αγιοταφικό Μετόχι Κωνσταντινουπόλεως. Αρχειακές πηγές (18ος-20ός
αιώνας)
, ΙΝΕ/ΕΙΕ, Αθήνα 2010, σ. 28-44∙ Γ
εδεων
,
Ιστορία των του Χριστού Πενή-
των
, τ. Α΄, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2010, σ. 164-165. Ο Σάθας αναφέρεται ακόμα στον Παύλο
Νεοκλέους (;), ο οποίος του ανακοίνωσε τη διαθήκη και την ομολογία πίστεως του
Σεργίου Μακραίου που απόκεινταν στη βιβλιοθήκη του ΜΠΤ. Ως γνωστόν ο Σάθας
εξέδωσε την εκκλησιαστική ιστορία του Μακραίου. Βλ. Σ
αθας
,
Μεσαιωνική Βιβλιοθή-
κη
,
τ. Γ΄, σ. 203-419.