Αλέξανδρος Κατσιγιάννης
66
Όμως είναι κάτω από τους άνεμους της ρομαντικής ιστο-
ριογραφίας και την ιστορική ρήξη της Ελληνικής Επανάστα-
σης που οι φιλέλληνες λόγιοι θα αρθρώσουν πια εκτενή λόγο
για τη συστηματοποίηση και ιστορικοποίηση της νεοελληνι-
κής γραμματείας.
Η ρομαντική αντίληψη για την Ιστορία
17
προωθεί την παραγωγή μελετών σχετικών με μία εν δυνάμει
εθνική γραμματολογία προκειμένου να συσταθεί ένα πολιτι-
σμικό παρελθόν, το οποίο δύναται άμεσα να προβληθεί στο
παρόν και το μέλλον ως στοιχείο ταυτότητας και εθνικής αυ-
τογνωσίας. Έργα όπως τα
Δημοτικά Τραγούδια
του Claude
Fauriel,
18
η
Λευκοθέα
του Γερμανού ελληνιστή C. Iken
19
ή το
Mittheilungen über Griechenland
του επίσης Γερμανού ιστορικού
και φιλολόγου Αύγουστου Brandis,
20
για να αναφέρω τα βα-
σικότερα, θα εντείνουν την ανάγκη για πιο σύνθετες εργασίες
ιστορικοποίησης. Στα 1827, μάλιστα, εκδίδεται στη Γενεύη το
έργο του Ιάκωβου Ρίζου Νερουλού
Cours de Littérature Grecque
Moderne
,
21
το οποίο αποτελεί την πρώτη «ιστορία» σε αφη-
γηματική μορφή. Πρόκειται για έκδοση των μαθημάτων που
πραγματοποίησε ο Νερουλός το 1826 μπροστά σε ένα κοινό
φιλελλήνων στην Γενεύη σε γαλλική γλώσσα και μπορεί να
ιδωθεί ως ένα γραμματολογικό σκαρίφημα,
22
ως μια πρώιμη,
όσο και σημαντική, προσπάθεια για κατασκευή ενός ιστορι-
17. Βλ. ενδεικτικά, Lionel Gossman, «History as Decipherment:
Romantic Historiography and the Discovery of the Other»,
New Literary
History
, τ. 8. αρ. 1 (1986), σσ. 23-57.
18. Claude Fauriel,
Τα ελληνικά δημοτικά τραγούδια. Α΄ Η έκδο-
ση του 1824
, επιμ. Αλέξης Πολίτης, ΠΕΚ: Ηράκλειο
2
2000.
19. Carl Jakob Iken,
Leukothea. Eine Sammlung von Briefen eines
geborenen Griechen über Staatswesen, Literatur und Dichtkunst des neueren
Griechenlands,
2 τόμοι, Hartmann: Λειψία 1825.
20. Christian August Brandis,
Mittheilungen über Griechenland
, τ. 3,
Brockhaus: Λειψία 1842.
21. J. R. Néroulos,
Cours de litterature grecque moderne,
Abraham
Chebrulier: Γενεύη 1827.
22. Γιώργος Βελουδής,
Ο Σολωμός των Ελλήνων
, Πατάκης: Αθή-
να 2004, σ. 138.