Previous Page  304 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 304 / 562 Next Page
Page Background

Η γέννηση της αρχαιολογικής επιστήμης στην Ελλάδα

303

των στερεών σωμάτων. Η ζωγραφική και η γλυπτική αποτυπώνουν στην ύλη

τις «εν τη ψυχή καθαρώς διεγειρομένας εικόνας».

20

Διαφέρουν όμως μεταξύ

τους, καθώς η μεν γλυπτική αποδίδει το αντικείμενο με καθαρές γραμμές και

καθαρό σχέδιο, η δε ζωγραφική, επιδιώκοντας να αποδώσει την κίνηση και

την απόσταση, καταφεύγει σε συγκεχυμένες γραμμές. Κατά τον Ραγκαβή, η

ζωγραφική είναι «η παράστασις του εις την επιφάνειαν ορωμένου, η δε γλυ-

πτική του εις την επιφάνειαν υπαρκτού».

21

Η Καλλιτεχνία, κατά τον συγγραφέα, είναι καρπός ώριμου πολιτισμού.

22

Θεωρεί δε ότι ακόμη και σε περιόδους σκοτεινές, όταν η Ελλάδα κατοικούνταν

από τους πρώτους δασόβιους Αρκάδες, οι ΄Ελληνες ήταν έθνος ομογενές και

ομόγλωσσο, η τέχνη ενυπήρχε στη φύση και την αίσθησή τους, κατείχαν νηπι-

όθεν τη γνώση και ήταν εξοικειωμένοι με το ωραίο και το καλό. Σε αυτό συνέ-

βαλλαν τόσο το περιβάλλον όσο και το κλίμα. Οι μαλακές καμπύλες, οι καλο-

σχηματισμένες γραμμές των βουνών, που διαγράφονταν στον στιλπνό αιθέρα,

και των ακτών, που οριοθετούσαν τη γλαυκή έκταση της θάλασσας, προσέφε-

ραν στους Έλληνες την αίσθηση του σχήματος. Το λαμπρό φως της ανατολής

και της δύσης τους μύησαν στην αρμονία των χρωμάτων, η γαλήνη της φύσης

και η ισορροπία του κλίματος τους εξασφάλισαν ηρεμία, αρμονία και χαρά,

ενώ η ποικιλία των οριζόντων και ο πάντοτε ανέφελος ουρανός διέγειραν τη

φαντασία τους και καλλιέργησαν την εφευρετικότητά τους, οδηγώντας τους

προς «την θείαν κατοικίαν και την θείαν εντέλειαν».

23

Ο Ραγκαβής σημειώνει

επίσης ότι σε κάθε λαό σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της Καλλιτεχνίας δια-

δραματίζουν τόσο η θρησκεία όσο και τα πολιτικά δρώμενα.

Στον πρώτο αυτό τόμο, περί αρχαίας Καλλιτεχνίας, ο Ραγκαβής εξετάζει την

εξέλιξη της τέχνης σε τέσσερις περιόδους. Η πρώτη αφορά στα αρχαιότατα χρό-

νια έως την κάθοδο των Ηρακλειδών το 1104 π.Χ., η δεύτερη από την κάθοδο

των Ηρακλειδών έως την εποχή του Περικλέους, η τρίτη από τον Περικλή έως

τον Αλέξανδρο, ενώ η τέταρτη από τον Αλέξανδρο έως την άλωση της Κορίνθου.

Κατά την πρώτη περίοδο επικρατούσε η ύλη έναντι του πνεύματος, ο πόλε-

μος ήταν ο κανόνας και η ειρήνη η εξαίρεση, ενώ η σωματική ρώμη ήταν η μόνη

που οδηγούσε στη δόξα. Παρ’ όλα αυτά, όπως σημειώνει, οι άνακτες δεν ήσαν

τόσο αυθαίρετοι, απόλυτοι και ηγεμονικοί όσο οι Ασιάτες βασιλείς, καθώς περι-

στοιχίζονταν από τη Βουλή των γερόντων και την αγορά του δήμου. Για τον λόγο

20.

Το ίδιο

, σ. 23.

21.

Ό.π

.

22.

Το ίδιο

, σ. 41.

23.

Το ίδιο

, σ. 42.