Previous Page  303 / 562 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 303 / 562 Next Page
Page Background

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΥ

302

τις αμυδρές ή συγκεκριμένες ιδέες. Στις μεν πρώτες υπάγονται η γραφική

και η γλυπτική, που εκφράζονται μέσω ανεπτυγμένων και οργανικών μορφών

αναπαράγοντας ακριβή ινδάλματα της φύσης, στις δε δεύτερες εντάσσονται η

αρχιτεκτονική και η μουσική, που βασίζονται στις μαθηματικές αναλογίες. Οι

τελευταίες δεν αναπαριστούν το πρωτότυπο ή τη φύση, αντίθετα απορρέουν

από τις αισθήσεις ως αποτέλεσμα της εμπνεύσεως και θεωρούνται, κατά τον

Ραγκαβή, οι υποκειμενικότερες των τεχνών.

15

Στον πρώτο τόμο, ο συγγραφέας εξετάζει τις εικαστικές τέχνες, οι οποί-

ες, υπό τη στενή έννοια του όρου, αποκαλούνται Καλλιτεχνία. Αναζητώντας

τη γενεσιουργό αιτία της τέχνης, ο συγγραφέας επικαλείται κατ’ αρχήν τον

Πλούταρχο, σύμφωνα με τον οποίο η τέχνη πηγάζει από την ανάγκη,

16

ενώ

στη συνέχεα αναφέρεται στον Φιλόστρατο

17

και τον Αριστοτέλη,

18

οι οποίοι

θεωρούν τη μίμηση ως αφετηρία της τέχνης. Επιπλέον, ο Ραγκαβής θεωρεί

ότι σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το θρησκευτικό αίσθημα. Ισχυρίζεται δε

ότι ορισμένες θρησκείες, όπως η ελληνική, προσφέρουν τα μέγιστα, καθώς

ως εμβλήματά τους έχουν στοιχεία της οργανικής πλάσεως «και ιδίως εκ του

εντελεστέρου αυτής πλάσματος, του ανθρώπου».

19

Στην ανάπτυξη των τεχνών

ιδιαίτερο ρόλο παίζουν η πείρα, ο πλούτος, η άμιλλα, η εθνική ή η ατομική

φιλοκαλία και, κυρίως, η ελευθερία.

Για την αρχιτεκτονική ο Ραγκαβής θεωρεί ότι, εκτός από την αυστηρή

εφαρμογή των κανόνων, απαιτείται έμπνευση και ικανότητα συνδυασμού του

καλού μετά του σκοπίμου. Πρεσβεύει δε ότι οι υπόλοιπες τέχνες που την υπη-

ρετούν δεν θα πρέπει να επισκιάζουν τον ρόλο της. Η ζωγραφική χρησιμοποιεί

το φως, τον σκιοφωτισμό και τα χρώματα προκειμένου να αναπαραστήσει τις

ενδόμυχες ιδέες σε μια επιφάνεια. Όπως ο ήχος έτσι και το φως παράγεται

μέσω της κίνησης. Ο μεν πρώτος γίνεται αισθητός διά των παλμών του αέρα,

το δε φως γίνεται αισθητό διά των παλμών του αιθέρος. Η σφοδρότητα των

παλμών του αιθέρος προκαλεί το φως, η δε παύση το σκότος. Η διαφορετική

ταχύτητα παράγει τα χρώματα, τη χρωματική κλίμακα, η μέγιστη ταχύτητα

παράγει το λευκό, ενώ η ελάχιστη το μέλαν. Η διάρκεια των παλμών στον χρό-

νο και τον χώρο αποτελεί το σχήμα, μέσω των φωτισμένων και των αφώτιστων

μερών. Η γλυπτική χρησιμοποιεί τις τρεις διαστάσεις για την αναπαράσταση

15.

Το ίδιο

, σ. 12-13.

16. Π

λούταρχος

, «Περί μαντικής τέχνης»,

Στοβαίου Ἀνθολόγιον

, Ξ. 10.

17.

Φ

ιλοστρατος

,

Εἰκόνες

, προοίμιον.

18. Α

ριστοτέλης

,

Ποιητική

, 1448b 6-9.

19.

Ρ

αγκαβής

, σ. 18.