Χριστινα Παλαιολογου
222
έμπνευσης του Beethoven εξακολουθεί να τροφοδοτεί και τους νεότερους
καλλιτέχνες στη Γερμανία. Είναι στ’ αλήθεια ο Wagner, κατά τον συγγραφέα,
άξιος συνεχιστής αυτής της μεγαλειώδους παράδοσης; Στην προκειμένη περί-
πτωση δύο δυνάμεις μοιάζουν να αντιμάχονται στην ψυχή του Καμπύση: το
Εγώ και το Άπειρο. Συμφωνεί με τον Nietzsche ότι ο Wagner δεν μπόρεσε
να ξεφύγει από το Εγώ και να αναδείξει μέσω της μουσικής του την αιώνια
Αλήθεια, που υπάρχει, αντίθετα, στις δημιουργίες του Beethoven. Με αφορ-
μή το συμφωνικό έργο «Τάδε έφη Ζαρατούστρας» του Strauss, ο Καμπύσης,
αν και αναγνωρίζει το ταλέντο και την τεχνική του τελειότητα, διαπιστώνει ότι
και σε αυτό, όπως και στα έργα των Ibsen, Rubens και Wagner, «έχει φύγει
το όνειρο, έχει φύγει η ψυχή και παραμένει η φκιαστή μορφή ειδώλων, αλλά
μεγάλων ειδώλων θαυμαστών».
35
Ιδιαίτερα για τον Strauss σημειώνει ότι δεν
μπορεί να διακριθεί, να γίνει αυτόφωτος πλανήτης ή πρόδρομος των νέων
τάσεων, όπως θα μπορούσε να γίνει, ίσως, σε μιαν άλλη εποχή, γιατί η θύελλα
της βαγκνερικής δημιουργίας επισκιάζει τα πάντα, όπως τα έργα του Raphael
έπνιξαν αυτά του Veronese.
36
Σύμφωνα με τον Καμπύση, η Γερμανία έχει γνωρίσει τις μεγαλύτερες στιγ-
μές του πνεύματος και της τέχνης:
Ο Γερμανικός ορίζοντας είναι υπερπληρωμένος [γράφει]. Διαπνέει κάτι του
κορεσμού στην ανάλυση των ιδεών του πνεύματος και θέση για νέα δημιουργία
δεν υπάρχει. Όλος ο Γερμανικός κόσμος είναι σήμερα ποιητής, μεγάλος ποιη-
τής, γιατί είναι ο κάτοικος που εντρυφά στους μεγάλους κόσμους που έπλασε
η Γερμανική τέχνη […].
37
Κατά τον συγγραφέα, η γερμανική διανόηση και τέχνη παίρνει τη σκυτάλη
από τον χρυσό αιώνα της ελληνικής κλασικής εποχής και της ιταλικής Αναγέν-
νησης. Παρ’ όλ’ αυτά, ο Καμπύσης θεωρεί ότι τόσο στον λόγο με τον Goethe,
στη μουσική με τον Beethoven όσο και στη ζωγραφική με τον Böcklin η Γερ-
μανία υπερτερεί έναντι όλων των προηγούμενων κατακτήσεων:
35. Ο Τόνος, γράφει ο Καμπύσης, «πέρνει το σχήμα που θέλει ο ποιητής ο Ίψεν,
ο ποιητής του υπολογισμού δεν τα κατάφερε ποτές έτσι δεν ορίζει αυτός τη λέξη και
το στίχο τόσο. Μόνον ο Ρούμπενς ορίζει τις γραμμές του ανθρώπινου σώματος τόσο
όσο ο Στράους τον Τόνο. Αλλά όπως και στον Ίψεν, όπως ίσως και στο Ρούμπενς,
όπως και στο Βάγνερ, έτσι και στο Στράους έχει φύγει το όνειρο, έχει φύγει η ψυχή
και παραμένει η φκιαστή μορφή ειδώλων, αλλά μεγάλων ειδώλων θαυμαστών». Το
ίδιο, σ. 192.
36. Το ίδιο, σ. 71.
37. Ό.π.