Previous Page  399 / 482 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 399 / 482 Next Page
Page Background

Ιωαννησ Κυριακαντωνακησ

398

Την ίδια περίοδο που γράφτηκε το συγκεκριμένο εγκώμιο στον ΕΦΣΚ,

ένας λόγιος κληρικός, ο Σιναΐτης αρχιμανδρίτης Γερμανός Αφθονίδης, έθετε

παρεμφερείς στόχους στην εισαγωγή της μεγαλεπήβολης έκδοσης των

Μετά

την Άλωσιν

, του χρονογραφήματος του Αθανασίου Κομνηνού Υψηλάντη, με

το οποίο –όπως ήδη ειπώθηκε– ασχολήθηκε αργότερα και ο Αθανάσιος Παπα-

δόπουλος Κεραμεύς. Ένα ακόμα ελληνικό κείμενο εκδίδεται, ένα έργο χωρίς

το οποίο θα αγνοούσαμε πολλά στιγμιότυπα της ελληνοοθωμανικής ιστορίας

και της ιστορίας των Φαναριωτών. Περιλαμβάνει διακλαδώσεις της κωνσταντι-

νουπολίτικης λογιοσύνης στην παράδοση των χρονικών και των «εφημερίδων»

(Ιωάννης Καρυοφύλλης, Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, Δαπόντες κ.ά.), αλλά

και της εκκλησιαστικής ιστορίας και ο εκδότης του δράττεται της ευκαιρίας

να κάνει λόγο για την αποστολή «πρωτοτόκου υιού απορφανισθείσης οικογε-

νείας», την εκπολιτιστική αποστολή του ελληνικού έθνους για λογαριασμό των

λαών της Ανατολής και την αναγκαιότητα συγγραφής κριτικής και συστηματι-

κής ιστορίας της περιόδου μετά το 1453, ένα έργο που ο Αφθονίδης χαρακτη-

ρίζει «αποκλειστικώς ελληνικόν».

25

Επιφυλάσσει μάλιστα κριτικά έως αρνητι-

κά σχόλια για τους δυτικούς συγγραφείς που είχαν έως τότε ασχοληθεί με την

ιστορία των ανατολικών λαών και της οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Οι δύο αυτοί συγγραφείς, ο Ματθαίος Παρανίκας και ο Γερμανός Αφθονί-

δης, δεν είχαν απαραιτήτως την ίδια αντίληψη για τις πολιτικές συνθήκες μέσα

στις οποίες θα επιτυγχάνονταν οι παρεμφερείς, ουτοπικοί σε μεγάλο βαθμό,

πνευματικοί στόχοι τους. Η σχέση του πρώτου με τον Βασιάδη και τον Ελλη-

νικό Φιλολογικό Σύλλογο Κωνσταντινουπόλεως θα ήταν δυνατόν να τον φέρει

πλησιέστερα στους στόχους της Μεγάλης Ιδέας, εκπεφρασμένης ωστόσο ως

προγράμματος πολιτισμικού επεκτατισμού, η πολιτική συνθήκη του οποίου δεν

δηλώνεται με σαφήνεια στις εισαγωγικές σελίδες του

Σχεδιάσματος

.

26

Το ζήτη-

βλ. και Χάρης Ε

ξερτζογλου

,

Εκ δυσμών το φως; Εξελληνισμός και οριενταλισμός στην

οθωμανική αυτοκρατορία (μέσα 19ου – αρχές 20ού αιώνα)

, Εκδόσεις του εικοστού

πρώτου, Αθήνα 2015, σ. 83-84.

25. Γερμανός Α

φθονιδης

, «Πρόλογος του εκδότου» στο

Εκκλησιαστικών και

πολιτικών των εις δώδεκα, βιβλίον Η΄, Θ΄ και Ι΄, ήτοι Τα Μετά την Άλωσιν

, Ι. Βρεττός,

Κωνσταντινούπολη 1870, σ. γ΄-η΄· Μαρίνος Σ

αρηγιαννης

, «Οι Φαναριώτες και η οθω-

μανική παράδοση: Επιδράσεις και στεγανά, 17ος-18ος αιώνες» στον τόμο

Τουρκολο-

γικά, Τιμητικός τόμος για τον Αναστάσιο Κ. Ιορδάνογλου

, επιμ. Γεώργιος Σαλακίδης,

Σταμούλης, Θεσσαλονίκη 2011, σ. 316.

26. Έχει κάποιο ενδιαφέρον η χρήση από τον συγγραφέα του αόριστου όρου

Ανα-

τολή

και όχι αυτοκρατορία των Οθωμανών. Η ονομασία

οθωμανικό κράτος

συναντάται

μόνο παρακάτω, σε μια μάλλον ουδέτερη γεωγραφική αναφορά σχετιζόμενη κυρίως με