Servanne Jollivet
338
χές που θεμελιώθηκαν σημάδεψαν βαθιά την ιδέα της
‘
ελληνικής ταυτότητας’.
Αυτό συνεπάγεται κατ’ αρχάς μια αναδρομή στον Hegel, από τις αντιλή-
ψεις του οποίου η φιλοσοφία της ιστορίας άντλησε τις αναφορές στην αρχαιό-
τητα. Στην ανάγνωσή του της ιστορίας της Δύσης, ο Hegel διακρίνει τέσσερις
μεγάλες φάσεις: την παράδοση που έχει τις ρίζες της στην κλασική Ελλάδα,
την ιουδαιοχριστιανική πίστη, τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία και τη γερμανική
κουλτούρα, που αποτελεί και το τελευταίο στάδιο, την κατάληξη. Η ελληνική
φάση έδωσε και την πνοή στην ιστορία της Δύσης, όντας η φάση στην οποία
το πνεύμα πήρε απόσταση από τη φύση και δημιούργησε έναν κόσμο αντικει-
μενικό, αυτόν της ελληνικής πόλης. Όντας η πρώτη αισθητή, «πραγματική»
δημιουργία του πνεύματος, «η όμορφη» αυτή «ολότητα», όπως το θέτει ο
Hegel, αποτέλεσε το πρώτο σχήμα μιας οργανικής, ηθικής και πολιτικής κοι-
νότητας, της οποίας η πλέον υψηλή πραγμάτωση υπήρξε η κλασική ελληνική
τέχνη (η αρχιτεκτονική και η γλυπτική).
Στα Μαθήματά του για την ιστορία της φιλοσοφίας ο Hegel το θέτει ως εξής:
Ελλάδα: απέναντι σε αυτό το όνομα η καρδιά του καλλιεργημένου Ευρωπαίου,
και ιδιαίτερα εμάς των Γερμανών, αισθάνεται το πάτριο έδαφος. […] Αυτό που
οι Έλληνες κατείχαν και αυτό που ήταν μετουσιώθηκε σε ιστορία μέσα από
τα έργα τους. […] Είναι ακριβώς σε αυτό το χαρακτήρα της ελεύθερης ιστο-
ρικότητας […] που απαντάται το σπέρμα της ελευθερίας και που γεννήθηκε η
φιλοσοφία στην Ελλάδα
1
.
Ωστόσο, ως πλήρης, σαφής και χειροπιαστή πραγμάτωση του ‘απόλυτου’,
η αρχαία Ελλάδα δεν είναι ακόμη παρά ένα στάδιο μέσα στο εγελιανό σύστη-
μα. Όπως άλλωστε το δείχνει ο Hegel στη
Φαινομενολογία του Πνεύματος
,
βασιζόμενος στην αρχαία τραγωδία, και πρωτίστως στην
Αντιγόνη
του Σοφο-
κλή, η Ελλάδα παραμένει η εστία μιας σύγκρουσης, μιας αντίθεσης ανάμε-
σα στην ‘πόλη’ και στην πλήρη ελευθερία της ατομικής υποκειμενικότητας, η
οποία δεν βρίσκει ακόμη την έκφρασή της. Αν και ο Χριστιανισμός, συνεχίζει ο
Hegel, απελευθερώνει την έκφραση της ατομικότητας, που δεν είχε θέση στην
ελληνική πολιτεία, εναπόκειται τελικά στο σύγχρονο κράτος να πραγματώσει
αυτή τη σύνθεση ή συμφιλίωση (
Versöhnung
) μεταξύ ελευθερίας και λόγου,
να αποτελέσει το ‘τέλος’
της ιστορίας και να καταστεί η απτή, δηλαδή η ηθική
και η πολιτική, πραγμάτωση του πνεύματος.
Τούτη η εγελιανή ερμηνεία αποτελεί το φόντο σε μια γραμμική, ολική και
1. Georg Wilhelm Friedrich
H
egel
,
Vorlesungen über die Geschichte der Philo-
sophie
,
Werke
Bd. 18, Suhrkamp, Φρανκφούρτη 1979, σ. 172.