Previous Page  420 / 482 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 420 / 482 Next Page
Page Background

419

Σ

οφια

Μ

ατθαιου

Μεταξύ λογιοσύνης και επιστήμης:

Η μορφή και το περιεχόμενο του αρχαιογνωστικού φιλολογικού δοκιμίου

κατά τις πρώτες δεκαετίες του ελληνικού κράτους

Τα κίνητρα του Μαυροφρύδη όταν σχολίαζε, μέσα από τις σελίδες του περιο-

δικού

Φιλίστωρ

το 1861, τα κεφάλαια της

Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους

του

Κ. Παπαρρηγόπουλου που αναφέρονταν στην αρχαιότητα,

1

εντοπίζοντας τις

ανακρίβειες και τις ιστορικές ασάφειες του κειμένου, δεν εμπίπτουν μόνο στη

σφαίρα της ιδεολογίας ή της ιστορίας των ιδεών. Η σχολαστική κριτική «του

δασκάλου με το κόκκινο μολύβι στο χέρι», όπως σημείωνε ο Κ. Θ. Δημαράς,

2

φαίνεται ότι γίνεται και με επιστημονικά κριτήρια. Δέκα και πλέον χρόνια πριν,

το 1849, μέσα από τις σελίδες του περιοδικού

Φιλολογικός Συνέκδημος

, ο

Στέφανος Κουμανούδης κατέκρινε μεταξύ άλλων την τάση των φιλολόγων να

εξωραΐζουν και να εγκωμιάζουν «τα πραγματευόμενα υπ’ αυτών πρόσωπα ή

πράγματα», σημειώνοντας ότι ο φιλόλογος «πλησιάζει τα πράγματα απρόλη-

πτος και με αφελές, γυμνόν και δεκτικόν του αντικειμένου πνεύμα».

3

Στο πλαίσιο της έρευνας για τη συγκρότηση της κλασικής φιλολογίας ως

επιστημονικού κλάδου στην Ελλάδα, καθώς και για τη λειτουργία του Φιλολο-

γικού τμήματος του Οθωνείου Πανεπιστημίου, τα σχετικά δοκίμια ή οι πραγ-

ματείες συγκροτούν ένα σημαντικό σώμα πληροφοριών.

4

1.

Φιλίστωρ

1 (1861), σ. 101-104, 140-151.

2. Κ. Θ.

Δ

ημαράς

,

Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος. Η εποχή του, η ζωή του, το

έργο του

, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1986, σ. 296.

3. Στέφανος Α.

Κ

ουμανούδης

, «Περί Φιλολογίας εν γένει και ιδίως της λατινι-

κής»,

Φιλολογικός Συνέκδημος

7-8 (31.3.1849), σ. 238.

4. Οφείλω να διευκρινίσω ότι η οπτική μου είναι αυτή του ιστορικού και όχι του

κλασικού φιλολόγου.