419
Σ
οφια
Μ
ατθαιου
Μεταξύ λογιοσύνης και επιστήμης:
Η μορφή και το περιεχόμενο του αρχαιογνωστικού φιλολογικού δοκιμίου
κατά τις πρώτες δεκαετίες του ελληνικού κράτους
Τα κίνητρα του Μαυροφρύδη όταν σχολίαζε, μέσα από τις σελίδες του περιο-
δικού
Φιλίστωρ
το 1861, τα κεφάλαια της
Ιστορίας του Ελληνικού Έθνους
του
Κ. Παπαρρηγόπουλου που αναφέρονταν στην αρχαιότητα,
1
εντοπίζοντας τις
ανακρίβειες και τις ιστορικές ασάφειες του κειμένου, δεν εμπίπτουν μόνο στη
σφαίρα της ιδεολογίας ή της ιστορίας των ιδεών. Η σχολαστική κριτική «του
δασκάλου με το κόκκινο μολύβι στο χέρι», όπως σημείωνε ο Κ. Θ. Δημαράς,
2
φαίνεται ότι γίνεται και με επιστημονικά κριτήρια. Δέκα και πλέον χρόνια πριν,
το 1849, μέσα από τις σελίδες του περιοδικού
Φιλολογικός Συνέκδημος
, ο
Στέφανος Κουμανούδης κατέκρινε μεταξύ άλλων την τάση των φιλολόγων να
εξωραΐζουν και να εγκωμιάζουν «τα πραγματευόμενα υπ’ αυτών πρόσωπα ή
πράγματα», σημειώνοντας ότι ο φιλόλογος «πλησιάζει τα πράγματα απρόλη-
πτος και με αφελές, γυμνόν και δεκτικόν του αντικειμένου πνεύμα».
3
Στο πλαίσιο της έρευνας για τη συγκρότηση της κλασικής φιλολογίας ως
επιστημονικού κλάδου στην Ελλάδα, καθώς και για τη λειτουργία του Φιλολο-
γικού τμήματος του Οθωνείου Πανεπιστημίου, τα σχετικά δοκίμια ή οι πραγ-
ματείες συγκροτούν ένα σημαντικό σώμα πληροφοριών.
4
1.
Φιλίστωρ
1 (1861), σ. 101-104, 140-151.
2. Κ. Θ.
Δ
ημαράς
,
Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος. Η εποχή του, η ζωή του, το
έργο του
, ΜΙΕΤ, Αθήνα 1986, σ. 296.
3. Στέφανος Α.
Κ
ουμανούδης
, «Περί Φιλολογίας εν γένει και ιδίως της λατινι-
κής»,
Φιλολογικός Συνέκδημος
7-8 (31.3.1849), σ. 238.
4. Οφείλω να διευκρινίσω ότι η οπτική μου είναι αυτή του ιστορικού και όχι του
κλασικού φιλολόγου.