Κωνσταντίνος Χρυσόγελος
162
από το στρατόπεδο του ρομαντικού Ιστορισμού
10
(από τη «Ζα-
μπελιοΠαπαρρηγοπούλειον» ιστορική σχολή», όπως την ονό-
μασε υποτιμητικά ο Στέφανος Κουμανούδης),
11
με τη διατύ-
πωση της
Ἑλληνοχριστιανικῆς
θεωρίας,
12
η κύρια προσφορά
της οποίας ήταν ο εξελληνισμός των αρχαίων Μακεδόνων και
των Βυζαντινών και η αποκατάστασή τους στην εθνική συλ-
λογική συνείδηση.
13
Φυσικά, η ιστορική συγκυρία μέσα στην
οποία γράφουν ο Ζαμπέλιος και ο Παπαρρηγόπουλος ευνο-
ούσε την ιδεολογική ανανέωση του νεότευκτου βασιλείου: Ο
Γιάκομπ Φίλιπ Φαλμεράγιερ (1790-1861) δημοσιεύει έργα
όπου υποστηρίζει τον εκσλαβισμό των Ελλήνων της ηπειρω-
τικής Ελλάδας κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα,
14
η Μ. Ιδέα
10. Βλ. Κουμπουρλής,
Ιστορικές οφειλές
…, ό.π., σσ. 76-96.
Επίσης,
για το έργο του Ζαμπέλιου και του Παπαρρηγόπουλου ως απάντηση
στους ιστοριογράφους του Διαφωτισμού, όπως ήταν ο Εδουάρδος Γίββων,
βλ. Panagiotis A. Agapitos, «Byzantine literature and Greek philologists
in the nineteenth century»,
Classica et Medievalia
, 63 (1992), σσ. 231-260,
σσ. 237-239.
11. Η λέξη θησαυρίζεται στη μεταθανάτια έκδοση (1900) της
Συνα-
γωγῆς νέων λέξεων
του Κουμανούδη (τ. 1, σ. 432). Πρβλ. Κωνσταντίνος
Παπαρρηγόπουλος,
Ἱστορία τοῦ ἑλληνικοῦ ἔθνους (η πρώτη μορφή:
1853)
, επιμ. Κ. Θ. Δημαράς, Ερμής, Αθήνα 1970, σ. 25 και Νυσταζοπού-
λου-Πελεκίδου, σ. 165, σημ. 38.
12. Τον όρο τον οφείλουμε στον Ζαμπέλιο. Βλ.
Ἄσματα δημοτικά τῆς
Ἑλλάδος
…, σ. 464.
13. Άλλωστε αυτή ήταν η σημαντικότερη προσφορά τους. Βλ. Κου-
μπουρλής,
Ιστορικές οφειλές
…, ό.π., σ. 541 και Σκοπετέα, σσ. 175-184.
14. Για τη θεωρία του Φαλμεράγιερ ως βασικό ερέθισμα για την ανά-
πτυξη του νεοελληνικού Ιστορισμού, βλ. την κλασική μελέτη του Γιώρ-
γου Βελουδή,
Ο Jakob Philipp Fallmerayer και η γένεση του ελληνικού
ιστορισμού
, Μνήμων, Αθήνα 1982 (σσ. 63-79, ειδικά για το έργο του
Παπαρρηγόπουλου). Ωστόσο, θεωρώ ιδιαίτερα εύστοχη την παρατήρηση
της Σκοπετέα ότι οι πρώτες απαντήσεις στον Φαλμεράγιερ από Έλληνες
δεν σχετίζονται με τον εξελληνισμό του Μεσαίωνα ή την αποκατάσταση
των Μακεδόνων και των Βυζαντινών (Σκοπετέα, σ. 178). Συνεπώς, η
εμφάνιση του νεοελληνικού Ιστορισμού του Ζαμπέλιου και του Παπαρρη-
γόπουλου οφειλόταν σε πολλούς και ποικίλους παράγοντες.