Previous Page  161 / 198 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 161 / 198 Next Page
Page Background

Κωνσταντίνος Χρυσόγελος

160

των είκοσι και πλέον αιώνων που χώριζε την «υποταγή» του

έθνους στους Μακεδόνες

2

και την προετοιμασία του αγώνα

της ελληνικής ανεξαρτησίας, κρίνοντάς το ως εποχή παρακ-

μής, διαφθοράς

3

και υποδούλωσης των Ελλήνων σε διαδοχι-

κούς τυράννους.

4

Οι λόγιοι που κληρονόμησαν τις ιδέες των διαφωτιστών της

«τρίτης περιόδου» (από τα τέλη του 18

ου

αιώνα έως το 1830

περίπου),

5

καθηγητές στο νεοσύστατο Οθώνειο Πανεπιστήμιο

(Μιχαήλ Ποτλής, Νικόλαος Σαρίπολος, Στέφανος Κουμανού-

δης) ή σύμβουλοι της Αντιβασιλείας (Θεόκλητος Φαρμακίδης),

συνέχισαν να διατυπώνουν ή να εκφράζουν παρόμοιες ιδέ-

ες στα γραπτά και τις ομιλίες τους.

6

Παράλληλα, το Βυζά-

2. Η σχέση του Κοραή με τους Μακεδόνες είναι πολύπτυχη. Άλλοτε

τους θεωρεί οιονεί αλλόφυλους των αρχαίων Ελλήνων, άλλοτε ως ομόφυ-

λους δυνάστες. Βλ. Κουμπουρλής, «Η ιδέα της ιστορικής συνέχειας…»,

ό.π., σσ. 157-160.

3. Η γνώμη του Κοραή για τους «Γραικορωμαίους (= βυζαντινούς)

αυτοκράτορες» διαγράφεται με ενάργεια στο ακόλουθο απόσπασμα:

«Αὐτοί, παντάπασι διάφοροι ἀπό τούς προνοητικούς Βασιλεῖς τῆς Ῥωσ-

σίας, καταπατήσαντες τούς νόμους, καταβαρύναντες τούς ὑπηκόους μέ

φόρους ἀνυποφόρους, μολύναντες τήν Αὐτοκρατορικήν αὐλήν μέ φόνους

καί σφαγάς τῶν οἰκείων… ηὔξησαν κατά μικρόν τήν οὐτιδανήν ἐπικρά-

τειαν τῶν Τούρκων, ἕως οὗ ἀνεβίβασαν καί εἰς αὐτόν τοῦ Βυζαντίου τόν

θρόνον» (

Ἀδελφική διδασκαλία

, Ρώμη 1798, σ. 31-32).

4. Βλ. Κουμπουρλής,

Οι ιστοριογραφικές οφειλές των Σπ. Ζαμπέλιου

και Κ. Παπαρρηγόπουλου. Η συμβολή Ελλήνων και ξένων λογίων στη

διαμόρφωση του τρίσημου σχήματος του ελληνικού Ιστορισμού (1782-

1846)

, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών – Τμήμα Νεοελληνικών Ερευνών,

Αθήνα 2012, σ. 541-542. Γενικά, για την πρόσληψη του Βυζαντίου κατά

τον 18

ο

αιώνα κα τις πρώτες δεκαετίας του 19

ου

, καθώς και για τις πρώι-

μες αντιλήψεις περί εθνικής συνέχειας, βλ. Άννα Ταμπάκη,

Περί νεοελλη-

νικού Διαφωτισμού. Ρεύματα ιδεών & δίαυλοι επικοινωνίας με τη δυτική

σκέψη

, Ergo, Αθήνα 2004, σσ. 50-59.

5. Για τις περιόδους του νεοελληνικού Διαφωτισμού, βλ. Ταμπάκη,

σσ. 28-40.

6. Όπως πολύ εύγλωττα το διατύπωσε ο καθηγητής της Νομικής Νικό-

λαος Ι. Σαρίπολος σε λόγο που εκφωνήθηκε το 1846: «Ἡ δ’ Ἑλλάς ἀπό τῆς