Κωνσταντίνος Χρυσόγελος
160
των είκοσι και πλέον αιώνων που χώριζε την «υποταγή» του
έθνους στους Μακεδόνες
2
και την προετοιμασία του αγώνα
της ελληνικής ανεξαρτησίας, κρίνοντάς το ως εποχή παρακ-
μής, διαφθοράς
3
και υποδούλωσης των Ελλήνων σε διαδοχι-
κούς τυράννους.
4
Οι λόγιοι που κληρονόμησαν τις ιδέες των διαφωτιστών της
«τρίτης περιόδου» (από τα τέλη του 18
ου
αιώνα έως το 1830
περίπου),
5
καθηγητές στο νεοσύστατο Οθώνειο Πανεπιστήμιο
(Μιχαήλ Ποτλής, Νικόλαος Σαρίπολος, Στέφανος Κουμανού-
δης) ή σύμβουλοι της Αντιβασιλείας (Θεόκλητος Φαρμακίδης),
συνέχισαν να διατυπώνουν ή να εκφράζουν παρόμοιες ιδέ-
ες στα γραπτά και τις ομιλίες τους.
6
Παράλληλα, το Βυζά-
2. Η σχέση του Κοραή με τους Μακεδόνες είναι πολύπτυχη. Άλλοτε
τους θεωρεί οιονεί αλλόφυλους των αρχαίων Ελλήνων, άλλοτε ως ομόφυ-
λους δυνάστες. Βλ. Κουμπουρλής, «Η ιδέα της ιστορικής συνέχειας…»,
ό.π., σσ. 157-160.
3. Η γνώμη του Κοραή για τους «Γραικορωμαίους (= βυζαντινούς)
αυτοκράτορες» διαγράφεται με ενάργεια στο ακόλουθο απόσπασμα:
«Αὐτοί, παντάπασι διάφοροι ἀπό τούς προνοητικούς Βασιλεῖς τῆς Ῥωσ-
σίας, καταπατήσαντες τούς νόμους, καταβαρύναντες τούς ὑπηκόους μέ
φόρους ἀνυποφόρους, μολύναντες τήν Αὐτοκρατορικήν αὐλήν μέ φόνους
καί σφαγάς τῶν οἰκείων… ηὔξησαν κατά μικρόν τήν οὐτιδανήν ἐπικρά-
τειαν τῶν Τούρκων, ἕως οὗ ἀνεβίβασαν καί εἰς αὐτόν τοῦ Βυζαντίου τόν
θρόνον» (
Ἀδελφική διδασκαλία
, Ρώμη 1798, σ. 31-32).
4. Βλ. Κουμπουρλής,
Οι ιστοριογραφικές οφειλές των Σπ. Ζαμπέλιου
και Κ. Παπαρρηγόπουλου. Η συμβολή Ελλήνων και ξένων λογίων στη
διαμόρφωση του τρίσημου σχήματος του ελληνικού Ιστορισμού (1782-
1846)
, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών – Τμήμα Νεοελληνικών Ερευνών,
Αθήνα 2012, σ. 541-542. Γενικά, για την πρόσληψη του Βυζαντίου κατά
τον 18
ο
αιώνα κα τις πρώτες δεκαετίας του 19
ου
, καθώς και για τις πρώι-
μες αντιλήψεις περί εθνικής συνέχειας, βλ. Άννα Ταμπάκη,
Περί νεοελλη-
νικού Διαφωτισμού. Ρεύματα ιδεών & δίαυλοι επικοινωνίας με τη δυτική
σκέψη
, Ergo, Αθήνα 2004, σσ. 50-59.
5. Για τις περιόδους του νεοελληνικού Διαφωτισμού, βλ. Ταμπάκη,
σσ. 28-40.
6. Όπως πολύ εύγλωττα το διατύπωσε ο καθηγητής της Νομικής Νικό-
λαος Ι. Σαρίπολος σε λόγο που εκφωνήθηκε το 1846: «Ἡ δ’ Ἑλλάς ἀπό τῆς