Νίκος Φαλαγκάς
154
ιστορίας» ή της «Βιβλιογραφίας».
30
Επομένως, το περιεχό-
μενο του γραμματειακού αυτού είδους είναι πράγματι ποι-
κίλο και εκφράζει, όπως το έθεσε η Thérenty, τον ετερόκλητο
χαρακτήρα του ίδιου του Τύπου.
31
Το θέμα, βέβαια, ή το αντικείμενο αναφοράς δεν είναι το
μοναδικό στοιχείο που μπορεί να περιγράψει ένα γραμμα-
τειακό είδος. Αντίθετα, όπως θυμίζει ο Todorov, διαφορετι-
κού επιπέδου χαρακτηριστικά διαχωρίζουν το ένα είδος από
το άλλο: οι συνθήκες εκφοράς διακρίνουν ένα ποίημα από
ένα τραγούδι, η στιχουργία ένα σονέτο από μια μπαλάντα,
στοιχεία θεματικά μια τραγωδία από μια κωμωδία, η αυτοβι-
ογραφία διαφέρει από το μυθιστόρημα στο ότι ο συγγραφέ-
ας της υποστηρίζει ότι αφηγείται πραγματικά περιστατικά.
32
Και θα μπορούσε κανείς να προσθέσει στον κατάλογο αυτό
πολλά ακόμα παραδείγματα, όπως λ.χ. ότι η έκταση διακρίνει
ένα διήγημα από ένα μυθιστόρημα ή ο χρόνος της δράσης ένα
ιστορικό μυθιστόρημα από ένα μυθιστόρημα επιστημονικής
φαντασίας.
Υπάρχουν δύο ακόμα στοιχεία, πέρα από το ετερόκλητο
περιεχόμενο, που χαρακτηρίζουν τα κείμενα που περιλαμβά-
νονται στα «Ποικίλα» της
Ευτέρπης
. Το πρώτο και πιο εμφα-
νές από αυτά είναι η έκταση. Πρόκειται κατά κανόνα για
κείμενα συντομότερα από τα υπόλοιπα που δημοσιεύονται
στα τεύχη του περιοδικού, καθώς τα περισσότερα από αυτά
δεν υπερβαίνουν τη μια παράγραφο. Η ανάγκη της οργάνω-
σης της ύλης του περιοδικού φαίνεται πως συντέλεσε στο να
30. Βλ. για παράδειγμα το κείμενο με τίτλο «Ο θαλάσσιος όφις» στο
οποίο παρατίθεται μετά από μια γενική εισαγωγή η μαρτυρία ενός αμε-
ρικανού πλοιάρχου σε πρώτο πρόσωπο και σε ευθύ λόγο αναφορικά με
την αιχμαλωσία ενός άγνωστου θαλάσσιου κήτους (Ανυπόγραφο, «Ποικί-
λα. Ο θαλάσσιος όφις»,
Η Ευτέρπη
, Ε΄, 111, 01.04.1852, σσ. 356-358). Το
κείμενο συγκαταλέγεται στη στήλη των ποικίλων παρόλο που παρόμοια
κείμενα σε άλλα τεύχη δημοσιεύονται στη στήλη της «Φυσικής ιστορίας»
του περιοδικού.
31. Thérenty, σ. 269.
32. Todorov, σσ. 33-34.