Δήμητρα Ραζάκη
124
Από τα έργα του Παναγιώτη Σούτσου ο Κωνσταντίνος Πωπ,
το 1851, ξεχωρίζει τον
Μεσσία
, ενώ σημειώνει ότι ο ποιητής
επιδιώκοντας να επεξεργαστεί και να διορθώσει τον
Οδοιπό-
ρο
εντέλει τον παραμόρφωσε.
25
Επίσης, σε κείμενο της
Παν-
δώρας
το 1868 υπογραμμίζεται η ιδιαίτερη απήχηση της ποί-
ησης του Παναγιώτη και του Αλέξανδρου Σούτσου στην ελλη-
νική κοινωνία, καθώς οι στίχοι τους προκαλούσαν ενθουσι-
ασμό και παρακινούσαν τον λαό για νέα κατορθώματα.
26
Η
ποιητική σύνθεση του Σούτσου που δέχεται τα πιο επαινετι-
κά σχόλια από μεταγενέστερους κριτικούς είναι o
Οδοιπόρος
(στις περισσότερες περιπτώσεις για την πρώτη του γλωσσική
μορφή).
27
O
Μεσσίας
απασχολεί τον Βαγενά, ο οποίος θεωρεί
ότι το συγκεκριμένο δράμα και ο πρόλογός του «αποτελούν
ένα κοινωνικοπολιτικό μανιφέστο»,
28
ενώ ο Βάλτερ Πούχνερ
Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐ-
τη, Αθήνα 1979, σσ. 46-70.
25. Γοργίας [Κωνσταντίνος Πωπ], «Έργα και ημέραι»,
Ευτέρπη
, τ. Δ΄,
τχ. 93 (1851), σσ. 500-504. Με θετικό τρόπο αναφέρεται ο Κωνσταντίνος
Πωπ σε στίχους του Παναγιώτη Σούτσου και στα παρακάτω κείμενα: «Έρ-
γα και ημέραι»,
Ευτέρπη
, τ. Β΄, τχ. 43 (1849), σ. 455· «Έργα και ημέραι»,
Ευτέρπη
, τ. Δ΄, τχ. 83 (1851), σ. 260· «Έργα και ημέραι»,
Ευτέρπη
, τ. Δ΄,
τχ. 85 (1851), σ. 312. Βλ. επίσης το κείμενο: Θ., «Παναγιώτου Σούτσου
μύθοι έμμετροι εν παραθέσει προς τους του Αισώπου, εξ ων ανεπλάσθη-
σαν»,
Χρυσαλλίς
, τ. Γ΄, τχ. 67 (1865), σσ. 599-600.
26. Ν. Δ., «Παναγιώτης Σούτσος»,
Πανδώρα
, τ. ΙΘ΄, τχ. 446 (1868),
σσ. 276-277.
27. Για παράδειγμα, βλ. Δημαράς,
Ιστορία της νεοελληνικής λογοτε-
χνίας
, σ. 367. Ο Δημαράς σημειώνει επίσης ότι στη συνέχεια της πορείας
του ποιητή επέρχεται μια κάμψη. Επιπλέον, βλ. Πολίτης,
Ιστορία της
νεοελληνικής λογοτεχνίας
, σ. 171 και Πολίτης, «Ελληνικός ρομαντισμός
(1830-1880)», σσ. 113-114. Επίσης, ο Λέφας ξεχωρίζει τον
Οδοιπόρο
ως
την «περισπούδαστη δημιουργία της Αθηναϊκής Σχολής», βλ. Λέφας,
Πα-
ναγιώτης Σούτσος
, Αθήνα 1991, σ. 190 (βλ. την αναλυτική παρουσίαση
του
Οδοιπόρου
στις σσ. 145-195).
28. Βαγενάς, «Ο ουτοπικός σοσιαλισμός των αδελφών Σούτσων», σ.
37. Ο Βαγενάς σημειώνει επίσης ότι ο ποιητής ακολουθεί «την οδό ενός
χριστιανικού σοσιαλισμού». Βλ. και Βαγενάς, «Ο ποιητής ως κριτικός.