Ο ελληνικός περιοδικός τύπος του 19
ου
αιώνα
109
το εγχώριο καθαρευουσιάνικό δράμα, και από εκεί στις πρώ-
τες προσπάθειες απαγκίστρωσης από την άκαμπτη καθαρεύ-
ουσα σε μια επιτηδευμένη κάποιες φορές δημοτική. Η Φλού-
ντα εκφράζει την ταραγμένη ψυχική της κατάσταση σε μια
γλαφυρή δημοτική. Μερικά όμως χρόνια νωρίτερα, οι ηρωίδες
του Ρακίνα [Racine] και του Λέσσιγκ θρηνούσαν σε μια αρ-
χαιοπρεπή βαρύγδουπη καθαρεύουσα, ενώ οι πρωταγωνιστές
των εγχώριων ιστορικών δραμάτων, μέχρι και τις αρχές του
20ού αιώνα εξιστορούν τα κατορθώματά τους και αφηγού-
νται ένδοξες στιγμές της ελληνικής ιστορίας σε άπταιστη κα-
θαρεύουσα. Χωρίς αμφιβολία η καθαρεύουσα κρατά τα σκή-
πτρα των γλωσσικών προτιμήσεων συγγραφέων και εκδοτών
καθ’ όλη τη διάρκεια του αιώνα: τα 2/3 των έργων, που δημο-
σιεύονται, ακολουθούν τους καθαρευουσιάνικους κανόνες. Με
τη γενιά του 1880 και τις πρώτες ηθογραφικές προσπάθειες,
κυρίως στον χώρο της πεζογραφίας, οι εκδότες άρχισαν να
δημοσιεύουν έργα και στη δημοτική.
Ο μακρύς, ταραχώδης, γεμάτος αντιφάσεις και συγκρού-
σεις 19ος αιώνας αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο μέσα
από τις εκδοτικές πολιτικές των διευθυντών σημαντικών εντύ-
πων. Τα θεατρικά έργα της εποχής, αποτελούν αδιάσειστο
μάρτυρα των ιστορικών εξελίξεων και αναγκών, του αναβρα-
σμού, των ελπίδων και των απογοητεύσεων του ελληνικού
κράτους, στην προσπάθειά του για κοινωνική και οικονομική
αναβάθμιση, για ιστορική και πολιτική ολοκλήρωση, για αστι-
κό και ευρωπαϊκό προσανατολισμό.